Бібліотечна система Кропивницького поставила перед собою на 2020 рік грандіозну мету – стати брендом міста. Під час семінару «Бібліотечний ребрендиинг», який пройшов на базі Центральної міської бібліотеки у січні, розбиралися з поняттями «бренд» та «ребрендинг», їхніми складовими, та як це все стосується бібліотек. Участь у навчанні взяли завідуючі філій Міської централізованої бібліотечної системи міста Кропивницького. Обговорювали шляхи просування бренду, майданчики для комунікації з читачем та створення іміджу в інтернеті. Визначили основні помилки при створенні та ведені сторінок у соціальних мережах.
Важливою складовою будь-якого бренду є його візуальна складова, яка включає в себе логотип, колірну палітру, типографіку та корпоративний стиль. Чи може мати, а головне чи потрібна візуальна айдентика бібліотеці? Бібліотека, так само як будь-яка компанія, має бути впізнаваною та вирізнятися з-поміж інших. Відтак для успішної роботи, для залучення нових користувачів та партнерів, співпраці з журналістами бібліотеці потрібно мати свій унікальний стиль. Створити його не просто, особливо без необхідних навичок і знань дизайнера та маркетолога, однак можливо.
Бібліотекарі МЦБС у лютому освоювати непросту тему брендування під час лабораторії «Візуальна айдентика: створюємо фірмовий стиль». Не просто говорили про візуальну айдентику, а й спробували створити її елементи: логотипи, аватарки та обкладинки для бібліотечних сторінок у фейсбуці. Також освоювали безкоштовні графічні онлайн-редактори та програми для створення логотипів. Результатом навчань стали оновленні сторінки (аватарки та обкладинки) у соціальних мережах, які бібліотекарі створили самі.
Хоча офлайнові заходи були скасовані, бібліотекарі системи продовжували навчатися. В умовах віддаленої бібліотечної роботи бібліотекарі мали прекрасну можливість бути постійно на зв'язку, спілкуватися та навчатися. Працівники відділу інноваційно-методичної роботи проводили дистанційні заняття та записували відеоматеріали. Основна тематика була присвячена особливій ролі соціальних мереж в умовах карантину, адже завдяки ним, бібліотеки не зникають з поля зору користувачів.
Для покращення роботи бібліотекарів системи в умовах карантинних обмежень завідувачка відділу ІМР Вікторія Поліщук розробила методичні поради «Переформатування професійної роботи» та методичні рекомендації «Як організувати захід онлайн».
У травні для бібліотек МЦБС Агенція сталого розвитку «Хмарочос» провела онлайн-тренінг «Проєктний менеджмент» по підготовці проєктних заявок за програмою «Активні громадяни» від Британської Ради. Бібліотекарі навчалися оформлювати заявки за «теорією змін», вивчали SMART-аналіз як інструмент для написання проєктів та розглядали складні моменти, які можуть стати причиною відмови грантодавця. Отримали практичні рекомендації щодо планування часу та розподілу командних обов’язків під час реалізації проєктів, використовуючи діаграму або ж таблицю Ганта.
Навесні 2020 року Міська централізована бібліотечна система пройшла конкурсний відбір та стала учасницею міжнародного проєкту «Твори культуру: бібліотечні інноваційні послуги», що реалізується Українською бібліотечною асоціацією за підтримки Європейського Союзу за програмою House of Europe. Протягом літа працівники МЦБС пройшли сто годин навчань методиці «Дизайн-мислення у бібліотеці» від тренерів з Данії та України і в рамках проєкту почали реалізовувати інноваційну послугу. Спільно з партнерами студією фото та відеозйомки «FrameStudio» розробили безкоштовний онлайн-курс «Предметна зйомка для хобі та бізнесу». Онлайн-курс для початківців складався із 4-х модулів, присвячених предметній зйомці, обробці фотографій, просуванню продукту в соцмережах та створенню фотобоксів. Дистанційне навчання включало в себе прямі ефіри, навчальні матеріали, домашні завдання та ін. Також, в рамках проєкту, бібліотекарі впровадили ще одну інноваційну послугу «Фотолабораторія»: мініфотостудія, де за допомогою фотобоксів та фотоапарату/телефону бібліотекарі допомагають робити знімки handmade виробів майстрів. Бібліотекарі дають консультації щодо реєстрації у соцмережах, допомагають обробити фотографії та розміщувати їх у Instagram, Telegram та Facebook.
Для учасників проєкту та членів УБА було розроблено додаткові курси з жовтня по грудень. Курс «Культурні та креативні індустрії для бібліотекарів» включав в себе чотири вебінари та цикл вебінарів на тему «Психологічні нюанси бібліотечної роботи».
Бібліотекарі системи взяли участь в онлайновій конференції «Бібліотеки в умовах пандемії COVID-19» від Української бібліотечної асоціації та Українського інституту книги. В програмі конференції було три сесії: «Безпека користувачів та бібліотекарів: умови виходу з карантину», «Сервіси бібліотек у дистанційному режимі» та «Процедури відбору, придбання та розподілу книжкової».
Влітку бібліотекар коворкінгу «Запасний вихід» Ірина Хоменко взяла участь у ІІ Міжнародній науково-практичній інтернет-конференції «Інтеграція освіти, науки та бізнесу в сучасному середовиші: літні диспути». В збірці конференції була опублікована її стаття «Роль гри у навчанні іноземних мов дітей у малих групах», де бібліотечна вчителька Ірина Хоменко ділилася своїм бібліотечно-педагогічним досвідом викладання англійської мови та власними методичними напрацюваннями.
Також взяла участь у ІХ Міжнародній науково-практичній конференції «Сучасна наука: проблеми та інновації», що відбувалась онлайн з локацією у Стокгольмі, Швеція. В матеріалах конференції була опублікована стаття Ірини Хоменко «Дидактичні тематичні ігри для дітей у малих групах на заняттях з іноземних мов».
Наприкінці серпня бібліотекар коворкінгу навчалася у Х Всеукраїнській онлайн-школі бібліотечного журналіста за темою «Мультиплатформна бібліотечна журналістика. Інстаграм: базові навички», опанувала курс обсягом 56 годин (навчальні модулі, лекції, тести) та виконала практичне завдання, і отримала сертифікат. Результатом навчання у школі стало відкриття сторінки коворкінгу «Запасний вихід» у Інстаграмі та створення постійних рубрик: «Яскраві моменти бібліотеки», «Книга рулить!», «Бібліотечні англомани».
Молодіжна секція УБА 22 жовтня провела онлайнове мережування молодих бібліотекарів Української бібліотечної асоціації. Говорили про роботу бібліотек в умовах карантинних обмежень. Під час першої сесії виступали молоді бібліотекарі, представники дружніх бібліотечних асоціацій Словенії, Литви, Польщі та Білорусі. Ділилися своїм досвідом роботи під час коронавірусної пандемії. Під час другої більш неформальної сесії «Україно, прийом! Друже, як справи?» бібліотекарі з усієї України говорили про виклики та можливості, які відкрилися перед бібліотечними фахівцями під час карантинних обмежень. Насамперед ділилися дистанційними бібліотечними послугами та онлайн-проєктами.
До онлайнового мережування долучилися молоді бібліотекарі Міської централізованої бібліотечної системи міста Кропивницького, які у другій сесії розповіли про власний досвід роботи під час карантину.
У бібліотечній системі Кропивницького провели онлайн-презентацію гри «Рецепт демократії» у співпраці з ГО «Громадськими ініціативами України». До заходу долучилилося близько тридцяти учасників, які детальніше познайомилися з елементами гри, її правилами, особливостями проведення.
Гра розроблена норвезькою організацією «Rafto Foundation for Human Rights» і широко використовується у багатьох країнах. Сенс гри полягає в тому, що потрібно створити «пиріг, або Cake англійською» демократичної держави. Спочатку зібрати інгредієнти, що притаманні державному управлінню та побудувати національну ідентичність. Потім додати елементи демократії. У МЦБС є два примірники гри, які бібліотеки будуть використовувати для проведення заходів, присвячених розвитку демократичного суспільства, лідерства, співпраці органів місцевого самоврядування та органами державної влади.
Працівники відділу інноваційно-методичної роботи МЦБС міста Кропивницького та бібліотекарі Центральної міської бібліотеки, філій 16 та 19 взяли участь в онлайн-академії за проєктом «МедіРеВізія» аби навчатися протидіяти фейкам, розвивати критичне мислення – власне і своєї громади, розпізнавати маніпуляції у соціальних мережах та ЗМІ, знайомитися з топовими експертами та крутими медіаосвітніми проєктами. Онлайн-академія проходила з 9-21 грудня та включала в себе п’ять двогодинних занять з відомими журналістами та медіатренерами, авторами/авторками молодіжних медіаосвітніх проєктів. Під час першого заняття Вікторія Талашкевич (координаторка ГО «Прес-клуб реформ» та медіаекспертка) говорила про прості кроки до медіаграмотності. Авторка ініціативи «Як не стати овочем» Оксана Мороз навчала інфогігієні у соціальних мережах під час другого заняття. Далі учасники навчалися новинній грамотності та верифікації контенту в журналіста Андрія Богдановича. Наступне заняття було присвячене викриттю фейків та маніпуляцій про коронавірус, на якому Альона Романюк познайомила учасників з інформаційною кампанією «По той бік новин». Останнє заняття було від журналістів «Телебачення Торонто» Олександри Гонтар та Анатолія Остапенка на тему «Як навчати медіаграмотності свою громаду: медіаосвітні рецепти». Після кожного ефіру учасники отримували домашнє завдання. Бонусом для учасників проєкту буде тренерська практика у своїй громаді у січні 2021 року та забезпечення сучасними дидактичними матеріалами, а також сертифікат (за умови проходження навчальної програми у онлайн-академії та проведення медіаосвітнього онлайн-заходу).
Заходи організовуються ГО Агенція сталого розвитку «Хмарочос» та Кафедрою журналістики в рамках проєкту «МедіаРеВізія» (проєкт «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», що виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольств США та Великої Британії, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси).
П’ять команд від 20 бібліотек-філій бібліотечної системи у грудні взяли участь у Форум-майстерні взаємодії громади, влади, поліції та бізнесу «Амбасадори безпеки». Тема першого дня – як розбудовувати діалог у громаді задля безпеки. Учасники розглянули питання взаємодії громади та поліції на засадах рівноправного партнерства, познайомилися з проєктами, які втілюється за філософією community policing. Дієві безпекові ініціативи – тема другого дня Форум-майстерні. Вікторія Поліщук – завідувачка відділом ІМР виступала на форумі та поділилася досвідом втілення ініціативи «600 флікерів». Ідея, що втілилися у партнерстві з проєктом «Безпека для малюків» та Програмою «Активні громадяни», Пластикс-Україна та Агенцією сталого розвитку «Хмарочос».
Ця подія є стартом річної програми «Амбасадори безпеки», яку бібліотекарі системи будуть втілювати у 2021 році. Програма підтримана в рамках Канадсько-українського проєкту розвитку поліції (CUPDP) коштом уряду Канади через Міністерство закордонних справ Канади. Мета програми: підвищувати безпекову свідомість жителів Кіровоградської області та міста Кропивницького, популяризувати використання світловідбивних елементів та активізувати людей задля посилення безпеки дорожнього руху у своїй громаді через ініціативи та інструменти участі.
Завідувачка відділом інноваційно-методичної роботи активно долучалася до конференцій та навчань від Української бібліотечної асоціації. На ІХ Львівському міжнародному бібліотечному форумі обговорювали дистанційні послуги бібліотек в умовах карантину. У форматі печа-куча представники різних українських бібліотек ділилися досвідом креативних дистанційних послуг, їх створенням, труднощами та досягненнями. Вікторія Поліщук розповідала про записи подкастів, використання сервісів для створення інтерактивних виставок, вікторин, ігор, мап та інших бібліотечних форм. Також долучилася до Щорічної конференції УБА «Українська бібліотечна асоціація – виклики, дії, рішення» та Онлайнової ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Стратегії розвитку бібліотек: від ідеї до втілення».
Наприкінці року молоді працівники бібліотечної системи та учасники клубу молодого бібліотекаря «BOOKлідер» взяли участь в хакатоні ідей «Тиха вечірка в бібліотеці». У 2020 році Всеукраїнська акція «Тиха вечірка» була відмінена у зв’язку з пандемією коронавірусу, тому організатори (Луганська ОУНБ) вирішили зібрати бібліотечну молодь та всіх, хто проводив або хоче провести вечірку для обговорення майбутніх дій. Результатом онлайнового хакатону ідей стало рішення провести «Тиху вечірку» влітку 2021 року у «гібридному форматі з фішечкою», тобто одночасно онлайн та надворі просто неба з дотриманням карантинних умов. Бібліотечна система двічі проводила в себе вечірку, тому плануємо долучитися і наступного року.
Загалом протягом 2020 року бібліотекарі активно займалися самоосвітою. Більшість бібліотекарів системи пройшли навчання на платформі «Дія. Цифрова освіта» та склали тест на цифрову грамотність «#Цифрограм». Оскільки всі філії МЦБС працюють за державним проєктом та навчають користувачів цифрової грамотності, бібліотекарі постійно підвищують рівень своїх компетенцій та проходять освітні серіали. Брали участь у різноманітних вебінарах («Участь в екологічній акції The Great Global Cleanup», «Навички стресостійкості для бібліотекарів»), онлайн-майстернях («Створення stop motio video»), прямих ефірах («Як писати смачні анонси та релізи», «Осінні посиденьки з Наталією Стегній на тему неформальної освіти та ігрофікації»).
Також бібліотекарі навчалися на платформі «ВУМ», де розміщено два масштабних бібліотечних дистанційних курси «Бібліотека – відкритий публічний простір» та «Бібліотеки у досягненні цілей сталого розвитку», розроблені Українською бібліотечною асоціацією.
Протягом 2020 року бібліотеки долучалися до навчань, організованих ОУНБ ім. Д. Чижевського: вебінари «Інтернет-ресурси для створення вікторин, опитувань і тестів з екологічної тематики», «SMM для бібліотек досвід роботи в соціальних мережах», «Соціальні мережі в роботі бібліотекаря: теорія і практика», «Національно-патріотичне виховання користувачів: з досвіду роботи відділів ОУНБ ім.Д.І.Чижевського», обласний методичний семінар «Бібліотекар Кіровоградщини» за темою «Інновації в діяльності бібліотек», онлайн-конференція «Інновації у напрямку роботи з книгою». КОБЮ ім. Є. Маланюка проводила: вебінар «Чат-бот для бібліотечних сторінок», семінар-практикум «Трансформація діяльності бібліотек у реаліях сьогодення», обласну скайп-школу «Google-форми в роботі бібліотекаря».
< < | > > |
---|