Підвищення кваліфікації
Підвищення кваліфікації 2024
13.03.2025 11:34
Підвищення кваліфікації бібліотечних працівників у нинішніх умовах виходить за межі традиційного розуміння професійного розвитку. Воно включає навчання щодо надання психологічної допомоги користувачам, організацію безпечного інформаційного простору, протидію дезінформації, а також використання новітніх цифрових технологій для забезпечення безперебійного доступу до інформаційних ресурсів. Крім того, актуальним стає вивчення методів роботи з переселенцями, зокрема дітей, які потребують особливого підходу до інтеграції та навчання.
Для працівниці Кропивницької МЦБС на базі Центральної міської бібліотеки ім. Володимира Панченка з метою надання дієвих інструментів для зниження рівня стресу було проведено тренінг «Стресостійкість в умовах війни». Запрошеною експерткою стала психологиня Чеської гуманітарної організації «Людина в біді» Інна Панченко. Під час тренінгу бібліотекарки довідалися більше про стрес, причини його виникнення та негативний вплив на організм людини. Поговорили про необхідність дотримання балансу між роботою та відпочинком, щоб уникнути професійного вигорання та виснаження нервової системи. За допомогою наочних прикладів психологиня продемонструвала присутнім, наскільки руйнівним може бути стрес, та показала, що важливо від нього вчасно позбуватися. Є безліч різних способів психологічного розвантаження: читання улюбленої книги, прогулянка на свіжому повітрі, заняття спортом чи йогою, спілкування з друзями, рідними та ін. Варто обрати ті, що до смаку саме вам і комбінувати їх, щоб відпочити та відновити власну ресурсність. Наприкінці заняття психологиня ознайомила працівниць бібліотек з кількома дієвими вправами для подолання стресу на роботі та вдома. Це зарядило присутніх енергією на весь день та сповнило позитивними емоціями.
Причини дискримінації жінок та важливість впровадження культури гендерної рівності в роботу книгозбірень розглядали під час круглого столу «Гендерна рівність – умова успішного розвитку суспільства», який проходив на базі Центральної міської бібліотеки ім. В. Панченка. Під час заходу детально обговорили суть термінів «гендер», «гендерна рівність» та «гендерні стереотипи». Також акцентували увагу на законодавчих документах національного та міжнародного рівня у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків. Актуалізували для працівниць бібліотек інформацію про Стамбульську конвенцію, Резолюцію Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки, мир, безпека» та Цілі сталого розвитку до 2030 року, зокрема про Ціль 5 щодо забезпечення гендерної рівності. Додатково зазначили центри допомоги жінкам, які стали жертвами гендерної дискримінації, а також домашнього та гендерно зумовленого насильства. Катерина Салтан, завідувачка бібліотеки-філії №17, поділилася досвідом роботи, створеного при книгозбірні, жіночого клубу «Світана», в рамках діяльності якого регулярно відбуваються засідання на тему гендерної рівності. Бурхливе обговорення викликала гендерна нерівність в Україні, зокрема тема обов’язкового призову жінок та значне поширення сексизму з боку військових стосовно жінок, які служать в лавах ЗСУ. На завершення учасниці круглого столу долучилися до настільної гри «Крізь скляну стелю», яка допомагає історично прослідкувати складний та тернистий шлях боротьби жінок за свої права.
Працівниці Кропивницької МЦБС долучилися до вебінару «Розвиток спроможності молоді просувати толерантність та повагу до різноманіття на основі посібника «Всі різні – всі свої». Посібник розроблено в рамках програми USAID Мріємо та діємо, яка спрямована на розвиток та підтримку молоді в Україні. У цьому посібнику представлено набір заходів, які молоді люди можуть проводити для просування толерантності, поваги до різноманіття та розбудови соціальної згуртованості у своїх громадах. Також у посібнику наявні покрокові інструкції для проведення навчань, ігрових та діалогових заходів разом із супутніми роздатковими матеріалами. Бібліотекарки більш детально ознайомилися з такими формами роботи з молоддю як «Жива бібліотека», «Інтелектуальний командний турнір з обговоренням», «Колесо ідентичності», «Драбина формування упередження» та інші, які в подальшому будуть впроваджені в роботу міських книгозбірень.
Партнерство завжди було і буде запорукою успішної діяльності та реалізації креативних проєктів. Про важливість співпраці бібліотек з державними установами та неурядовими організаціями йшла мова під час лабораторії досвіду «Бібліотека – майданчик для розвитку партнерства та співпраці», яка проходила на базі Центральної міської бібліотеки ім. В. Панченка. Працівниці книгозбірень ділилися досвідом співпраці з різноманітними установами Кропивницького: налагоджували зв'язки з Центром життєстійкості Кропивницького, який створено в рамках програми ментального здоров'я «Ти як?» для надання жителям міста психоемоційної підтримки; говорили про співпрацю з такими громадськими організаціями як «Активна Громада Кіровоградщини» та «Разом ми Сила»; не оминули своє увагою і партнерство з літературним об'єднанням КОЛО «Степ» та творчим об'єднанням «Вітрила»; ділилися досвідом співпраці із соціальними закладами: Центром комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю, КЗ «Кіровоградський обласний соціальний центр матері та дитини» та Кропивницьким міським соціальним гуртожитком №2; вчилися укладати меморандуми про співпрацю з різними державними та неурядовими організаціями. Наприкінці працівниці міських книгозбірень взяли участь у вправі на соціальну згуртованість та створювали портрет сучасного бібліотекаря.
Бібліотекарки Кропивницької МЦБС пройшли онлайн-практикум «Штучний інтелект на допомогу бібліотеці». Оксана Расторгуєва, працівниця відділу інноваційно-методичної роботи Центральної міської бібліотеки ім. В. Панченка, розповіла про особливості написання промту – найважливішого компоненту для роботи із програмами ШІ. Також розглянули програми, які можна використати у роботі для генерування різного контенту. Також обговорили питання авторського права, відповідальне використання контенту, створеного штучним інтелектом, та розглянули способи розпізнавання фейкових зображень, згенерованих за допомогою ШІ.
Бібліотекарки Центральної міської бібліотеки ім. В. Панченка, Оксана Расторгуєва та Катерина Богдашова, взяли участь в Базовому тренінгу «Молодіжний працівник», який проходив на базі молодіжного центру Центральноукраїнського державного університету ім. В. Винниченка. Під час тренінгу: розглянули особливості молодіжної політики в Україні, ознайомилися із законами та нормативними документами, що регламентують її роботу; дізналися більше про молодіжну роботу, її форми, типи, а також важливість проведення досліджень щодо потреб молодих людей; обговорили компетенції необхідні для молодіжного працівника, та ознайомилися із професійним стандартом «Фахівець з питань молоді».
Вже не перший рік бібліотеки Кропивницької МЦБС є хабами цифрової освіти для місцевих жителів. Чергове навчання для координаторів таких хабів провели Обласна універсальна наукова бібліотека ім. Д. І. Чижевського та ВГО «Українська бібліотечна асоціація» у межах проєкту «Здобуття цифрових навичок у бібліотеках-Хабах цифрової освіти». Проєкт реалізує ВГО «Українська бібліотечна асоціація» за підтримки Програми розвитку ООН (UNDP) в Україні у межах «Проєкту підтримки Дія», що реалізується за фінансування Швеції, та у співпраці із Міністерством цифрової трансформації.
У Креативному просторі «KOWO» за сприяння ГО «Агенція сталого розвитку «Хмарочос» відбувся воркшопу з ігрофікації для офіцерів поліції з підрозділів служби освітньої безпеки (СОБ). До нього долучилася й Тетяна Рощик, завідувачка відділу інноваційно-методичної роботи Кропивницької МЦБС, та фасилітувала антидискримінаційну гру «Бути жінкою», окрім якої, поліцейські також тестували ігри «Рятувальники», «Полійцейські», «Кордон», «Ти просто космос», «Коло безпеки», метою яких є не лише фізична безпека, але й ментальна підтримка гравців.
Окрім того, працівниці книгозбірень долучалися до таких заходів обласного та всеукраїнського рівня:
- науково-практичної конференції на базі ОУНБ ім. Д. І Чижевського «Бібліотека – наш простір змін: До 125-річчя заснування КЗ «ОУНБ ім. Д. І. Чижевського», де мали чудову нагоду заглибитися в історію заснування бібліотеки та більше дізнатися про сучасні сервіси, які варто впроваджувати в книгозбірнях;
- ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Стратегії розвитку бібліотек: від ідеї до втілення» від ВГО «Українська бібліотечна асоціація», головною темою якої у 2024 році було обрано «Стратегічне управління в умовах війни»;
- скайп-школи актуальних знань і нового досвіду «Літературознавчі студії для бібліотечних фахівців» від КОБЮ ім. Є. Маланюка, під час якої отримали надзвичайно змістовну інформацію про роди та жанри літератури, а також літературний процес від античності до сьогодення;
- вебінару «Сервісна бібліотека. Як мрію зробити реальністю» від ВГО «Українська бібліотечна асоціація», під час якого обговорювали, чому сучасна бібліотека повинна бути клієнтоорієнтованою та сервісною;
- серії молодіжних вебінарів «Прокачайся» від ГО «Агенція сталого розвитку «Хмарочос», де вчилися рецептам молодіжної адвокації, розробці молодіжних квізів та опановували інструменти молодіжної роботи;
- онлайн-зустрічі в межах марафону інноваційного досвіду публічних бібліотек України «Сучасні бібліотечні практики Вінниччини», на якій колеги з Вінницької області ділилися своїм досвідом впровадження нових бібліотечних послуг;
- інтерактивного онлайн-семінару «Бібліотечний цифровий контент епохи штучного інтелекту», під час якого ознайомилися з актуальними тенденціями у світі цифрового контенту, що засновані на штучному інтелекті;
- Всеукраїнської конференції «ЕОР – Елементарно. Освітньо. Розумно» в рамках роботи над проєктом «EOP. Kids. Ukraine»;
- пілотного курсу «Вимірювання, оцінка та демонстрація впливу бібліотечних послуг», організованого Міжнародною федерацією бібліотечних асоціацій та установ (IFLA).
Підвищення кваліфікації 2023
13.03.2025 11:31
У 2023 році бібліотекарі системи навчалися онлайн, брали участь у Всеукраїнських та обласних семінарах, розширювали коло своїх компетенцій та навичок завдяки загальносистемним підвищенням кваліфікації. Повномасштабне вторгнення дещо змінило акценти навчань, зокрема, бібліотекарі навчалися надавати першу домедичну допомогу, психологічну підтримку та проводити арттерапевтичні заходи.
У Центральній міській бібліотеці ім. Володимира Панченка пройшла майстерня досвіду «Проєктна діяльність Львівської обласної бібліотеки по роботі з дітьми в умовах воєнного стану». Основною метою майстерні було знайомство працівників бібліотек системи з програмою міжнародної благодійної організації WWO, яка працює з дітьми, які зазнали травм з початку російського вторгнення. Бібліотекарки, які раніше проходили навчання за проєктом, Ольга Данова, Катерина Богдашова та Анастасія Полянська розповіли про досвід Львівської обласної бібліотеки, яка реалізує проєкт «Діти України», методологію проведення занять для дітей та адаптували програму під більш дорослу аудиторію. Учасниці спробували себе в ролі дітей та пройшли всі етапи заняття: знайомилися, малювали, будували та рухалися.
Сучасні технології дають змогу урізноманітнити роботу бібліотек та надавати послуги, комунікувати з читачами, проводити заходи поза межами самих книгозбірень. Саме про інноваційні підходи та онлайн-інструменти технології йшла мова на воркшопі «Онлайн-інструменти в роботі бібліотек». Говорили про бібліотечні послуги, які можна надавати за допомогою онлайн-інструментів, та про додатки, які дозволяють проводити масові заходи для користувачів в онлайновому форматі. Прогрес не стоїть на місці і бібліотеки стараються максимально ефективно адаптуватися до нових умов, впроваджуючи інноваційні форми роботи та опановуючи сучасні технології. Працівники книгозбірень завжди готові навчатися новому та впроваджувати його в свою роботу.
Психоемоційний стан людини – одна із важливих складових її здоров’я як фізичного, так і ментального. І саме арттерапія є дієвим способом проаналізувати свої емоції, екологічно їх прожити, звільнитися від негативу, усвідомити себе в моменті та скласти орієнтовний план дій Усі ці позитивні зрушення відбуваються у процесі взаємодії людини та мистецтва, тобто залучення її до творчої діяльності, яка допомагає перетворити почуття та емоції з абстрактного на матеріальне, осяжне. Про можливість використання цього виду терапії в бібліотеках МЦБС міста Кропивницького говорили під час артлабораторії «Арттерапевтичні методи роботи з внутрішньо переміщеними особами». На заході працівниці відділу інноваційно-методичної роботи розповідали про поняття «арттерапія», історію її виникнення та методики, які можна адаптувати для бібліотек. Наприкінці всі учасниці створили свічку з натуральної вощини, що теж мало атртерапевтичний ефект – тактильні відчуття при катанні, вдихання аромату натуральної вощини, естетичне задоволення прикрашання свічки.
Працівниці МЦБС долучилися до VI Міжнародного форуму молодих бібліотекарів «Бібліотека: наш простір змін» від Української бібліотечної асоціації. Основною темою форуму була робота та інновації бібліотек в умовах воєнних дій. Українські бібліотекарі ділилися досвідом адаптації до реалій воєнного стану, зокрема щодо появи у бібліотек нових функцій та впровадження нових послуг у своїх книгозбірнях. У форумі також взяли участь закордонні партнери України з Північної Європи: Литва, Латвія та Естонія. Балтійські колеги розповідали про вплив війни та появи українських переселенців на організацію роботи місцевих бібліотек, зокрема про створення спеціальних інформаційних стендів, співпрацю з різними благодійними організаціями, залучення коштів для закупівлі україномовної літератури, впровадження мовних курсів та арттерапевтичних заходів тощо.
Важливу тему безбар'єрності та доступності бібліотек Кропивницького обговорили під час вебінару «Забезпечення рівних прав та можливостей для всіх людей у самореалізації, сервісах, спілкуванні, дозвіллі, розвитку на основі «Альбому безбар’єрних рішень». Ознайомили бібліотекарів з «Альбомом безбар'єрних рішень» – практичним посібником, який рекомендує та на прикладах ілюструє, як міське середовище може бути дружнім до різних користувачів. Згадали про ініціативу Доступно.UA, яка займається висвітленням життя людей з інвалідністю, дослідженням просторів на доступність та мапуванням населених пунків, де позначені локації, дружні до представників маломобільних груп населення (на період війни мапа не доступна). Ознайомилися з Довідником безбар'єрності, який створений за ініціативи Олени Зеленської «Без бар'єрів». Він є своєрідним гідом з толерантного спілкування та доповнений актуальними у воєнний час інструкціями та порадами.
Також бібліотекарі МЦБС долучилися до практикуму «Алфавітний каталог у бібліотеці: адаптація до умов сучасного інформаційного середовища», який провели працівниці відділу організації і використання бібліотечного фонду. Метою навчання було ознайомлення бібліотекарів з інноваційними підходами роботи з алфавітним каталогом, а також обмін досвідом його популяризації у бібліотеці. Під час практикуму працівниці книгозбірень прослухали мінілекцію про сучасні вимоги та можливості адаптації алфавітного каталогу до них. Також бібліотекарі практикувалися у розташуванні бібліографічних записів згідно українсько-російської абетки та розстановці творів одного автора, виданих різними мовами.
Під час семінар-практикуму «Пріоритети і тренди у роботі бібліотек для дітей в умовах воєнного стану», який проходив на базі Центральної міської бібліотеки для дітей, керівники книгозбірень обговорювали актуальні питання щодо функціонування бібліотек в умовах сьогодення, гуманітарні та волонтерські ініціативи. Учасники семінару долучилися до інформаційної сесії «Громаді про мінну безпеку» за участі групи з інформування Міжнародної гуманітарної організації MAG і « Стрес у дітей та турбота про себе», яку провели волонтери Товариства Червоного Хреста. Велася розмова про сприяння індивідуальної роботи в соціальній та психологічній адаптації читачів. Окремим пунктом виділили важливість родинного читання, про що зазначено в Стратегії розвитку читання на період до 2032 року схваленої Кабінетом Міністрів України. Посилену увагу було приділено медіаграмотності, інформаційній гігієні та безбар’єрності бібліотечного простору.
Бібліотекарі МЦБС міста Кропивницького активно використовують ігрофікаційні інструменти для неформальної освіти - екологічна просвіта, права людини, безпека, розвиток громадянського суспільства, медіаграмотність та ін. В арсеналі бібліотек є чудова розробка - антидискримінаційна гра «Бути жінкою». Тетяна Рощик та Вікторія Поліщук, спеціалістки відділу інноваційно-методичної роботи МЦБС міста Кропивницького, проводили ігрофікаційну частину антидискримінаційної гри-тренінгу «Бути жінкою», яка відбулася 8-го травня у креативному просторі «KOWO». У заході взяли участь: заступниця голови Кіровоградської ОВА Катерина Колтунова, завідувачка кафедри цивільного трудового права та права соціального забезпечення Донецького державного університету внутрішніх справ Тетяна Колєснік, старший інспектор з особливих доручень відділу уповноважених з контролю за дотриманням прав людини в поліцейській діяльності Управління дотримання прав людини Національної поліції України Микола Сульжук.
Окрім цього, працівники книгозбірень долучалися до обласних заходів: вебінари «Покращення діджитал-знань за допомогою сервісу «Дія», «Внутрішньо переміщені особи - нова категорія користувачів бібліотеки» та «Про нові цифрові послуг публічної бібліотеки» від ОУНБ імені Д. І. Чижевського, Скайп-школа актуальних знань і нового досвіду та семінар-практикум «Бібліотека і молодь - працюємо на майбутнє» від КОБЮ ім. Є. Маланюка, «Стратегія розвитку читання: точка зору бібліотекаря» від Кіровоградської обласної бібліотеки для дітей ім. Т. Г. Шевченка.
Підвищення кваліфікації 2022
16.05.2024 11:11
Гострим питанням стало обслуговування користувачів в умовах повномасштабної війни, як вберегти себе та користувачів, як забезпечити ефективне надання бібліотечних послуг та розширити їхній спектр, враховуючи можливі ризики та запити. Саме тому для бібліотекарів МЦБС міста Кропивницького працівники відділу Інноваційно-методичної роботи підготували рекомендації на тему «Як ефективно організувати роботу бібліотеки під час війни». З методичними рекомендаціями можна ознайомитися за посиланням http://surl.li/efbil. Також регулярно бібліотеки системи отримують рекомендаційні матеріали «Бібліотека – центр підтримки громадян під час війни», які можуть допомогти внутрішньо переміщеним особам, людям, які втратили роботу, родинам військових. Це переліки актуальних номерів, посилання на достовірні ЗМІ, телеграм-канали з психологічною підтримкою, державні послуги тощо.
У сьогоднішньому інформаційному просторі майже ніхто не читає довгі тексти, навіть якщо там мегакорисна та потрібна інформація. Ми швидко гортаємо стрічки соціальних мереж та телеграм-каналів, щоб охопити максимум новин. Захопити увагу аудиторії в цьому інформаційному потоці можна креативним дизайном в поєднанні з інформацією, яка актуальна прямо зараз. Створити будь-який дизайн легко та безкоштовно можна в редакторі Canva, адже фейсбук, інстаграм, ютуб-канал, подкаст чи блог – все вимагає якісного візуального оформлення. Про цей формат дописів та як їх можна створити дізнавалися бібліотекарі МЦБС міста Кропивницького під час блог-кав'ярні «Створюй візуальний стиль з Canva». Учасниці познайомилися з платформою графічного дизайну «Canva», переглянули сучасні приклади візуалізованих історій, ознайомилися з основними правилами подання інформації у графічному вигляді, об'єднавшись у групи, створювали та презентували власні візуалізовані історії.
Бібліотекарі МЦБС міста Кропивницького в межах програми «Підтримка молоді Кіровоградської області» взяли участь в онлайн-тренінгу «Психологічна підтримка під час воєнного стану». Програма розрахована на спеціалістів, задіяних у процеси залучення дітей та молоді в активну діяльність громад, координаторів освітньої роботи з дітьми та молоддю. Під час навчання учасники та учасниці дізналися про різні вправи для подолання стресу, паніки та тривоги у дітей та дорослих, отримали корисні рекомендації щодо ефективної підтримки дітей, які мають травматичний досвід.
Бібліотеки системи вже два роки є амбасадорами безпеки та просувають важливість використання світловідбивних брелоків серед користувачів, проводять просвітницькі заходи щодо правил дорожнього руху, поведінці в різних небезпечних ситуаціях та співпрацюють з патрульною поліцією поліцією.
Чи потрібні інформаційні кампанії бібліотекам? Якщо необхідно залучити ширшу аудиторію, ефективно співпрацювати з партнерами, влучно розповідати про свої ідеї і, звісно, просувати безпекові теми, то без хорошої інформаційної кампанії ніяк. Тому у вересні представниці бібліотек МЦБС (Вікторія Поліщук, Тетяна Рощик, Данова Ольга та Алла Корнієць) взяли участь у дводенному семінарі «Як розробити інформаційну кампанію з громадської безпеки: креативні та медійні рецепти». Протягом двох днів генерували ідеї для безпекових інфокампаній, навчалися складати план та розбиралися, як не розгубити важливі елементи, як сформувати ключові повідомлення для цільової аудиторії, якими каналами до неї стукатися, а також як налагодити комунікацію та проводити акції прямої дії.
У сучасних реаліях населення країни переживає сильний стрес, справитися з яким їм зокрема допоможе арт-терапія. Саме її основи опановували бібліотекарі системи наприкінці вересня у дводенному семінарі-тренінгу з арттерапії. Організаторами заходу виступили ГО «Обласний жіночий інформаційний центр» та Обласна універсальна наукова бібліотека імені Дмитра Чижевського в рамках проєкту «Мир у цифровий час». Зараз бібліотекарі, крім культурного та освітнього фронтів, опановують ще й психологічний, адже робота з людьми передбачає й емоційну та психологічну підтримку. Саме методики арттерапії є дієвими та ненав’язливими, допомагають виразити свої емоції через творчість, навіть якщо людина ніколи до цього не опановувала мистецтво. Книготерапія, казкотерапія, драматерапія, кінотерапія та різноманітні види образотворчого мистецтва можуть допомогти покращити самопочуття та зменшити стрес.
«Один день бомбардування однієї позиції може прирівнюватися до місяця роботи найбільшого заводу» – зауважила Євгенія Ткаченко, засновниця руху «Ти ж екоактивіст», на онлайновому «Екопікніку», який організував відділ інноваційно-методичної роботи МЦБС міста Кропивницького. Тому маємо говорити та діяти вже зараз, щоб зберегти планету та життя. Євгенія порадила почати з простих, але важливих, кроків, які може робити кожен вже сьогодні. Про сортування говорили більше з Наталією Стегній, розробницею настільної екологічної гри «ЕКО-МЕМО». Саме завдяки цій грі можна осягнути всі тонкощі сортування та ще й більше дізнатися про речі, виготовлені з вторсировини. Для заходу Вікторія Талашкевич, директорка «Гончаренко центр Кропивницький», записала надихаюче відео про проєкт «Кольорове сортування». Збирати кришечки від пляшок, приносити в Гончаренко центр, долучатися до сортування кришечок по кольору, започатковувати таку ж та інші екоініціативи у своїх закладах закликала Вікторія у своєму звернені до учасників.
У листопаді працівники бібліотечної системи Кропивницького провели круглий стіл «Бібліотека – орієнтир в інформаційному полі сучасного користувача», під час якого говорили про досвід книгозбірень міста у наданні інформаційних послуг під час війни, роботи з внутрішньо переміщеними особами, поширення соціально важливих та безпекових тем в соцмережах. Вікторія Поліщук, завідувачка відділом ІМР, наголосила на тому, що бібліотеки є інформаційними та комунікаційними майданчиками як для містян, так і для переселенців, а також на тому, як важливо використовувати соціальні мережі для інформування ВПО. Тетяна Рощик, спеціалістка відділу ІМР, акцентувала увагу на тому, що бібліотеки міста є хабами цифрової освіти, та порадила освітні серіали з порталу «Дія. Цифрова освіта», які можна пропонувати для навчання користувачам бібліотек. Алла П’янусова, бібліотекарка філії №18, ділилася досвідом книгозбірні щодо надання користувачам індивідуальних консультацій на порталі «Дія». Ірина Абрамова, завідувачка бібліотекою №4, пояснила навіщо створювати контент-план при веденні соцмереж та як правильно вести рубрикацію за хештегом. Вікторія Пічкуренко, завідувачка бібліотеки для дітей №21, поділилася досвідом з втілення безпекового проєкту #Школа_безпеки_для_маленьких. Марія Комишан, бібліотекарка філії для дітей №19, розкрила секрети ведення сторінки у ТікТок та наповненням її відеоконтентом.
Бібліотекарі МЦБС міста Кропивницького пройшли тренінг з надання першої домедичної допомоги. Навчалися накладати джгути та турнікети при кровотечах, накладати пов’язки, визначати ознаки клінічної смерті, робити серцево-легеневу реанімацію, звільняти верхні дихальні шляхи. Також вивчали порядок дій надання допомоги під час ракетної загрози та обстрілів, адже у сьогоденних загрозах необхідно бути підготовленим до будь-яких ситуацій. Окрім цього розглянули різницю надання домедичної допомоги дітям та дорослим, оскільки бібліотекарі працюють з різновіковою аудиторією. Тренінг проводили викладачі та студенти Кіровоградського медичного фахового коледжу імені Є.Й.Мухіна.
Також у 2022 році бібліотекарі МЦБС міста Кропивницького брали участь у симуляційній грі «Рецепт Демократії», воркшопі «Буктрейлери та відеопоезія: секрети відеомонтажу», практикумі «Безпечні месенджери. «Як захистити особисті дані та не стати інформатором ворога», семінарі «Ефективне планування роботи бібліотеки на 2023 рік», які організовував відділ Інноваційно-методичної роботи МЦБС міста Кропивницького.
Окрім цього, працівники книгозбірень долучалися до онлайн-заходів: «Психологічна підтримка для бібліотекарів в умовах воєнного стану», «Українські бібліотеки у воєнний час», «Бібліотека і війна: тримаємо стрій» та «Сучасний стан українських бібліотек та бібліотекарів: співпраця, кооперація, підтримка» від Української бібліотечної асоціації, «Вуличні акції. З досвіду роботи відділів ОУНБ ім. Д.І.Чижевського», «Всеукраїнська онлайн-школа для бібліотекарів громад Кіровоградської області», «Діяльність публічної бібліотеки в територіальній громаді», «Розташування бібліографічних записів у каталогах публічних бібліотек за Універсальною десятковою класифікацією», «Бібліотека – спільнодія нашої мрії» та інші від обласних бібліотек.
Підвищення кваліфікації 2021
16.05.2024 10:16
Рік був насиченим на незвичайні формати та теми. Так, у лютому Міська централізована бібліотечна система міста Кропивницького стала партнером «Winter Ideas online camp-2021», який проводився за підтримки Британської Ради в Україні в рамках програми «Активні громадяни». «Winter Ideas online camp-2021» – творчий простір онлайн, де протягом чотирьох днів координаторка табору, завідувачка відділом інноваційно-методичної роботи МЦБС міста Кропивницького Вікторія Поліщук та фасилітаторка програми «Активні громадяни» Ірина Ткаченко навчали опановувати нові онлайн-інструменти та допомагали створювати комфортний віртуальний простір. Табір зібрав активних громадян з усіх куточків України, які навчалися створювати проекти соціальної дії та використовувати потенціал своєї громади. Бібліотекарі МЦБС спільно з учасниками з інших куточків України в рамках зимового табору створили аудіодекламаційний проєкт, присвячений 150-річчю від дня народження Лесі Українки.
Під час карантинних обмежень бібліотекарі МЦБС почали опановувати різні онлайн-інструменти для заохочення читачів відвідувати бібліотечні сайти, блоги та сторінки соціальних мереж. І хоча зараз користувачі можуть відвідувати заходи, запит на віртуальні бібліотечні послуги не втрачає своєї актуальності. Під час лабораторії досвіду «Онлайн-сервіси для створення інтерактивних виставок та презентацій» працівники МЦБС ділилися порадами та лайфхаками використання різних додатків та ресурсів.
Бібліотекарка Олена Вус знайомила учасників із сервісами для створення кросвордів та ребусів, які використовує бібліотека-філія №6 ім. Л. Куценка. Вікторія Пічкуренко, завідувачка бібліотеки-філії для дітей №21, розповіла про можливості програми «Learning.Apps», продемонструвала послідовну інструкцію створення навчальних ігор, а також познайомила з бібліотечним подкастом «Відкрита книга». Під час практичного заняття учасники навчалися створювати інтерактивні виставки за допомогою сервісу «Genially». За допомогою цього сервісу бібліотекарі філії для дітей № 19 створюють інтерактивні плакати, відеоанонси, літературні мапи, віртуальні виставки та вікторини. Олена Більченко, завідуюча бібліотеки, покроково показала шлях від реєстрації на сайті до завантаження виставки.
Бібліотечна система почала колекціонувати навчальні настільні ігри з 2020 року та активно використовувати їх для проведення заходів. Про неформальні методи освіти у бібліотеці, навчальні ігри як можливість налагодити партнерські зв’язки, ігри, які є в МЦБС дізнавалися бібліотекарі під час онлайн-майстерні «Використання симуляційних ігор у бібліотеці». Ірина Хоменко, бібліотекарка коворкінгу «Запасний вихід» познайомила з настільними іграми, які вона використовує під час занять англійською: навчально-розважальна гра «Happy paw» («Щаслива лапа») спрогнозує майбутнє, якщо з’явиться чотирилапий друг, а «Еко-мемо» навчить правильно сортувати відходи та підкаже, які бувають речі виготовлені з вторинної сировини. Завідувачка відділом інноваційно-методичної роботи Вікторія Поліщук розповіла про те, як провести ігрофікацію онлайн. Говорили з бібліотекарями системи, як використовувати всі можливості навчальних та симуляційних ігор під час заходів, особливо в умовах карантинних обмежень. І навіть спробували провести ігрофікацію онлайн, адаптувавши деякі ігри для віртуальних дошок.
Бібліотека – це не лише видача книг, а й постійна робота над інформуванням користувачів. Бібліотекар – це і психолог, і порадник, це людина, яка вислухає та підтримає, а ще – надасть корисну інформацію. Саме про це в контексті індивідуального бібліотечного обслуговування йшлося на практикумі «Індивідуальна робота як основна форма бібліографічного інформування», що пройшов у Центральній міській бібліотеці ім. Володимира Панченка. Види індивідуальної роботи у діяльності бібліотекаря та нюанси індивідуального інформування були розкриті головним бібліографом Ліаною Дорошенко. Своїм досвідом роботи поділилася бібліотекар філії № 5 Вікторія Соколова. Вона надала рекомендації по формуванню тем індивідуального інформування, розповіла про власну бібліотечну діяльність та психологічний підхід до роботи. Про інновації в індивідуальній роботі з користувачами-дітьми розповіла бібліотекар філії № 21 Людмила Чебанова.
У жовтні працівники бібліотек МЦБС міста Кропивницького вперше завітали до оновленої бібліотеки-філії №7, яка влітку цього року відкрила свої двері в мікрорайоні Нової Балашівки. На базі філії працівники відділу Інноваційно-методичної роботи провели «Толоку креативних ідей», де разом з учасниками шукали відповіді на питання: Чи можна навчитися креативності та чим вона відрізняється від творчості? Що таке дизайн-мислення і для чого воно в бібліотеці? Як якісно рекламувати послуги бібліотеки у новому мікрорайоні для залучення читачів?
Під час толоки учасники познайомилися з методологією «дизайн-мислення», її основними принципами та етапами, визначали як можна використовувати цю методологію для вирішення викликів, з якими зазвичай стикаються бібліотеки. У форматі світового кафе визначали, що необхідно для створення бібліотечного бренду в мікрорайоні. Працювали в трьох напрямках: креативні заходи, реклама бібліотеки та візуальна привабливість. Напрацювали довгий список ідей, які можна далі брати в роботу бібліотекам. Після короткої перерви учасники толоки одразу почали роботу в секціях. Працівники бібліотек розділилися на три групи, які працювали над дієвими методами залучення читача в бібліотеку, візуальною привабливістю бібліотеки через виставкову діяльність та бібліотечними заходами для різних категорій користувачів. Це певне продовження світового кафе, адже для виконання практичного завдання учасники використовували попередні напрацювання. У кожній групі бібліотекарі працювали під кураторством досвідчених колег, які знайомили з власним досвідом та давали дієві поради. Результатом заходу стали: розроблена програма заходу, який бібліотека-філія №7 проведе у грудні 2021 року, патріотична виставка «Від козаків до кіборгів» та буклет з інформацією про послуги, які надає філія №7, «Бібліотека інформує».
Карантинні обмеження продовжують вносити корективи у роботу бібліотек, тому і планування на рік має бути не лише креативним, цікавим та інноваційним, а й гнучким. Бібліотекам доведеться трансформувати живі заходи в онлайн, комбінувати формати, демонструвати винахідливість у залученні нових користувачів та підтримці зацікавленості постійних. Аби спланувати роботу якісно для бібліотек-філій Міської централізованої бібліотечної системи міста Кропивницького спеціалісти методичного відділу організували онлайн-воркшоп по плануванню на 2022 рік. Під час заходу розглянули тенденції в роботі бібліотечної системи та окремо дитячих бібліотек, основні напрямки та Державні програми, за якими будуть працювати бібліотеки, отримали рекомендації щодо якісного формування та аналізу бібліотечних фондів, залученню молоді, використанню технічних можливостей бібліотек системи. Важливим акцентом планування роботи залишається впровадження сучасних інформаційних технологій в роботу та використання соціальних мереж не лише для висвітлення бібліотечного життя, а й для проведення інтерактивних заходів для різних категорій читачів.
Простір бібліотеки гнучкий та відкритий для кожного. Це «третє місце», де користувачі можуть почуватися вільно, проявляти свої таланти, використовувати простір бібліотеки для реалізації своїх задумів та творчості. Саме темі бібліотечного простору був присвячений круглий стіл у Міській централізованій бібліотечній системі міста Кропивницького. У зв’язку з карантинними обмеженнями та для запобігання скупченню людей, захід пройшов в онлайн-форматі.
До круглого столу «Простір бібліотеки. Креативний підхід» долучилися представники Управління культури та туризму Кропивницької міської ради, бібліотекарі МЦБС та запрошені спікери: Оксана Котова, завідувачка відділом інформаційних технологій та забезпечення Інтернет-доступу користувачам КОБД ім. Т.Шевченка, розповіла про бібліотечний онлайн-простір, який є одним з пріоритетних напрямків роботи бібліотеки, та про Інтернет-проєкт #Читаймо. У бібліотеці створено міні-студію для запису з двома локальними зонами, а також бібліотечний відеоблог «#Читаймо!» на каналі YouTube, на якому представлені відеозаписи уривків з творів для дітей українських класиків та сучасних письменників України і Кіровоградщини. Літературні твори для наповнення контенту відеоблогу читають бібліотекарі та письменники. Тамара Ушацька, заступник директора МЦБС міста Кропивницького по роботі з дітьми, поділилася прикладами зонування Центральної міської бібліотеки для дітей, креативними виставками та стендами, а також організацією бібліотечного простору з урахуванням потреб різних категорій читачів. Анна Ліщина, менеджерка проєкту «На клумбі», розповіла про партнерство з бібліотекою-філієї №17 та спільну реалізацію ідей щодо оформлення простору лавандової клумби на селищі Новому, організацію толок та майстерень. Вікторія Поліщук, завідувачка відділом інноваційно-методичної роботи МЦБС, розповіла про необхідність організації бібліотечного простору на принципах безбар’єрності, адже важливо, щоб бібліотека була місцем, де дотримуються прав людини, де немає фізичних бар’єрів, немає місця стереотипам, нетерпимості та дискримінації. Марина Пархоменко, головний бібліотекар відділу ІМР бібліотечної системи, поділилася досвідом оформлення креативних фасадів бібліотек України, створення оригінальних фотозон, інсталяцій та виставок. Наприкінці заходу учасники обговорили як ефективно організувати бібліотечний простір в умовах карантину та записали результати на віртуальній дошці Jamboard.
Протягом року працівники бібліотек, а також спеціалісти відділу Інноваційно-методичної роботи брали участь у навчаннях, які організовувала Українська бібліотечна асоціація.
У вересні долучилися до XIІ Львівського міжнародного бібліотечного форуму, темою якого була «Бібліотека ‒ вимір незалежності». Під час Бібліофоруму говорили про бібліотечний внесок у незалежність України, зміну парадигми сучасної бібліотеки, адвокаційний досвід і можливості гри у правовому полі, як промоцію читання підняти на рівень шоу-бізнесу, організацію резонансних подій, розвиток спільноти зелених бібліотек та ін.
Бібліотеки-хаби цифрової грамотності долучилися до вебінару Міністерства цифрової трансформації України та Української бібліотечної асоціації «Чому бібліотеки ‒ це серце цифрової освіти, і як зробити їхню цінність для громади максимальною» у березні, а в листопаді взяли участь у вебінарі «Огляд популярних месенджерів для колективного спілкування».
Молоді спеціалісти бібліотечної системи, які є членами Молодіжної секції УБА, долучилися до дводенного V Міжнародного форуму молодих бібліотекарів Української бібліотечної асоціації. Мета Форуму це зустріч молодих бібліотекарів для обговорення інноваційних напрямів діяльності. Це можливість відкрити для себе нові перспективи у професії, обмінятись ідеями та результатами бібліотечних ініціатив, познайомитись з колегами з України та світу, налагодити нові партнерства.
Також брали участь у ХІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Бібліотека і книга в контексті часу», онлайн-семінарі «Зведений каталог: чи стане реальністю для українських бібліотек?», звітно-виборчій конференції УБА «Українська бібліотечна асоціація в екосистемі нової реальності».
Протягом року бібліотекарі брали участь в обласних навчаннях: «Робота бібліотек із соціально незахищеними верствами населення» (вебінар з досвіду роботи відділу абонемента комунального закладу «ОУНБ ім. Д.І.Чижевського»), «Інтернет ресурси для створення вікторин, опитувань і тестів з екологічної тематики» (онлайн-зустріч від ОУНБ ім. Д.Чижевського), «Шедеври української класики: вивчаємо, пізнаємо, популяризуємо» (професійне спілкування від ОУНБ ім. Д.Чижевського), «Публічні бібліотеки Кіровоградщини: умови, виклики та можливості» (Обласний семінар від ОУНБ ім. Д.Чижевського), «Державна статистична звітність бібліотек» (вебінар від ОУНБ ім. Д.Чижевського), «Трансформація діяльності бібліотек у реаліях сьогодення» (семінар-практикум від КОБЮ ім.Є.Маланюка) та ін.
Підвищення кваліфікації 2020
19.01.2021 12:08
Бібліотечна система Кропивницького поставила перед собою на 2020 рік грандіозну мету – стати брендом міста. Під час семінару «Бібліотечний ребрендиинг», який пройшов на базі Центральної міської бібліотеки у січні, розбиралися з поняттями «бренд» та «ребрендинг», їхніми складовими, та як це все стосується бібліотек. Участь у навчанні взяли завідуючі філій Міської централізованої бібліотечної системи міста Кропивницького. Обговорювали шляхи просування бренду, майданчики для комунікації з читачем та створення іміджу в інтернеті. Визначили основні помилки при створенні та ведені сторінок у соціальних мережах.
Важливою складовою будь-якого бренду є його візуальна складова, яка включає в себе логотип, колірну палітру, типографіку та корпоративний стиль. Чи може мати, а головне чи потрібна візуальна айдентика бібліотеці? Бібліотека, так само як будь-яка компанія, має бути впізнаваною та вирізнятися з-поміж інших. Відтак для успішної роботи, для залучення нових користувачів та партнерів, співпраці з журналістами бібліотеці потрібно мати свій унікальний стиль. Створити його не просто, особливо без необхідних навичок і знань дизайнера та маркетолога, однак можливо.
Бібліотекарі МЦБС у лютому освоювати непросту тему брендування під час лабораторії «Візуальна айдентика: створюємо фірмовий стиль». Не просто говорили про візуальну айдентику, а й спробували створити її елементи: логотипи, аватарки та обкладинки для бібліотечних сторінок у фейсбуці. Також освоювали безкоштовні графічні онлайн-редактори та програми для створення логотипів. Результатом навчань стали оновленні сторінки (аватарки та обкладинки) у соціальних мережах, які бібліотекарі створили самі.
Хоча офлайнові заходи були скасовані, бібліотекарі системи продовжували навчатися. В умовах віддаленої бібліотечної роботи бібліотекарі мали прекрасну можливість бути постійно на зв'язку, спілкуватися та навчатися. Працівники відділу інноваційно-методичної роботи проводили дистанційні заняття та записували відеоматеріали. Основна тематика була присвячена особливій ролі соціальних мереж в умовах карантину, адже завдяки ним, бібліотеки не зникають з поля зору користувачів.
Для покращення роботи бібліотекарів системи в умовах карантинних обмежень завідувачка відділу ІМР Вікторія Поліщук розробила методичні поради «Переформатування професійної роботи» та методичні рекомендації «Як організувати захід онлайн».
У травні для бібліотек МЦБС Агенція сталого розвитку «Хмарочос» провела онлайн-тренінг «Проєктний менеджмент» по підготовці проєктних заявок за програмою «Активні громадяни» від Британської Ради. Бібліотекарі навчалися оформлювати заявки за «теорією змін», вивчали SMART-аналіз як інструмент для написання проєктів та розглядали складні моменти, які можуть стати причиною відмови грантодавця. Отримали практичні рекомендації щодо планування часу та розподілу командних обов’язків під час реалізації проєктів, використовуючи діаграму або ж таблицю Ганта.
Навесні 2020 року Міська централізована бібліотечна система пройшла конкурсний відбір та стала учасницею міжнародного проєкту «Твори культуру: бібліотечні інноваційні послуги», що реалізується Українською бібліотечною асоціацією за підтримки Європейського Союзу за програмою House of Europe. Протягом літа працівники МЦБС пройшли сто годин навчань методиці «Дизайн-мислення у бібліотеці» від тренерів з Данії та України і в рамках проєкту почали реалізовувати інноваційну послугу. Спільно з партнерами студією фото та відеозйомки «FrameStudio» розробили безкоштовний онлайн-курс «Предметна зйомка для хобі та бізнесу». Онлайн-курс для початківців складався із 4-х модулів, присвячених предметній зйомці, обробці фотографій, просуванню продукту в соцмережах та створенню фотобоксів. Дистанційне навчання включало в себе прямі ефіри, навчальні матеріали, домашні завдання та ін. Також, в рамках проєкту, бібліотекарі впровадили ще одну інноваційну послугу «Фотолабораторія»: мініфотостудія, де за допомогою фотобоксів та фотоапарату/телефону бібліотекарі допомагають робити знімки handmade виробів майстрів. Бібліотекарі дають консультації щодо реєстрації у соцмережах, допомагають обробити фотографії та розміщувати їх у Instagram, Telegram та Facebook.
Для учасників проєкту та членів УБА було розроблено додаткові курси з жовтня по грудень. Курс «Культурні та креативні індустрії для бібліотекарів» включав в себе чотири вебінари та цикл вебінарів на тему «Психологічні нюанси бібліотечної роботи».
Бібліотекарі системи взяли участь в онлайновій конференції «Бібліотеки в умовах пандемії COVID-19» від Української бібліотечної асоціації та Українського інституту книги. В програмі конференції було три сесії: «Безпека користувачів та бібліотекарів: умови виходу з карантину», «Сервіси бібліотек у дистанційному режимі» та «Процедури відбору, придбання та розподілу книжкової».
Влітку бібліотекар коворкінгу «Запасний вихід» Ірина Хоменко взяла участь у ІІ Міжнародній науково-практичній інтернет-конференції «Інтеграція освіти, науки та бізнесу в сучасному середовиші: літні диспути». В збірці конференції була опублікована її стаття «Роль гри у навчанні іноземних мов дітей у малих групах», де бібліотечна вчителька Ірина Хоменко ділилася своїм бібліотечно-педагогічним досвідом викладання англійської мови та власними методичними напрацюваннями.
Також взяла участь у ІХ Міжнародній науково-практичній конференції «Сучасна наука: проблеми та інновації», що відбувалась онлайн з локацією у Стокгольмі, Швеція. В матеріалах конференції була опублікована стаття Ірини Хоменко «Дидактичні тематичні ігри для дітей у малих групах на заняттях з іноземних мов».
Наприкінці серпня бібліотекар коворкінгу навчалася у Х Всеукраїнській онлайн-школі бібліотечного журналіста за темою «Мультиплатформна бібліотечна журналістика. Інстаграм: базові навички», опанувала курс обсягом 56 годин (навчальні модулі, лекції, тести) та виконала практичне завдання, і отримала сертифікат. Результатом навчання у школі стало відкриття сторінки коворкінгу «Запасний вихід» у Інстаграмі та створення постійних рубрик: «Яскраві моменти бібліотеки», «Книга рулить!», «Бібліотечні англомани».
Молодіжна секція УБА 22 жовтня провела онлайнове мережування молодих бібліотекарів Української бібліотечної асоціації. Говорили про роботу бібліотек в умовах карантинних обмежень. Під час першої сесії виступали молоді бібліотекарі, представники дружніх бібліотечних асоціацій Словенії, Литви, Польщі та Білорусі. Ділилися своїм досвідом роботи під час коронавірусної пандемії. Під час другої більш неформальної сесії «Україно, прийом! Друже, як справи?» бібліотекарі з усієї України говорили про виклики та можливості, які відкрилися перед бібліотечними фахівцями під час карантинних обмежень. Насамперед ділилися дистанційними бібліотечними послугами та онлайн-проєктами.
До онлайнового мережування долучилися молоді бібліотекарі Міської централізованої бібліотечної системи міста Кропивницького, які у другій сесії розповіли про власний досвід роботи під час карантину.
У бібліотечній системі Кропивницького провели онлайн-презентацію гри «Рецепт демократії» у співпраці з ГО «Громадськими ініціативами України». До заходу долучилилося близько тридцяти учасників, які детальніше познайомилися з елементами гри, її правилами, особливостями проведення.
Гра розроблена норвезькою організацією «Rafto Foundation for Human Rights» і широко використовується у багатьох країнах. Сенс гри полягає в тому, що потрібно створити «пиріг, або Cake англійською» демократичної держави. Спочатку зібрати інгредієнти, що притаманні державному управлінню та побудувати національну ідентичність. Потім додати елементи демократії. У МЦБС є два примірники гри, які бібліотеки будуть використовувати для проведення заходів, присвячених розвитку демократичного суспільства, лідерства, співпраці органів місцевого самоврядування та органами державної влади.
Працівники відділу інноваційно-методичної роботи МЦБС міста Кропивницького та бібліотекарі Центральної міської бібліотеки, філій 16 та 19 взяли участь в онлайн-академії за проєктом «МедіРеВізія» аби навчатися протидіяти фейкам, розвивати критичне мислення – власне і своєї громади, розпізнавати маніпуляції у соціальних мережах та ЗМІ, знайомитися з топовими експертами та крутими медіаосвітніми проєктами. Онлайн-академія проходила з 9-21 грудня та включала в себе п’ять двогодинних занять з відомими журналістами та медіатренерами, авторами/авторками молодіжних медіаосвітніх проєктів. Під час першого заняття Вікторія Талашкевич (координаторка ГО «Прес-клуб реформ» та медіаекспертка) говорила про прості кроки до медіаграмотності. Авторка ініціативи «Як не стати овочем» Оксана Мороз навчала інфогігієні у соціальних мережах під час другого заняття. Далі учасники навчалися новинній грамотності та верифікації контенту в журналіста Андрія Богдановича. Наступне заняття було присвячене викриттю фейків та маніпуляцій про коронавірус, на якому Альона Романюк познайомила учасників з інформаційною кампанією «По той бік новин». Останнє заняття було від журналістів «Телебачення Торонто» Олександри Гонтар та Анатолія Остапенка на тему «Як навчати медіаграмотності свою громаду: медіаосвітні рецепти». Після кожного ефіру учасники отримували домашнє завдання. Бонусом для учасників проєкту буде тренерська практика у своїй громаді у січні 2021 року та забезпечення сучасними дидактичними матеріалами, а також сертифікат (за умови проходження навчальної програми у онлайн-академії та проведення медіаосвітнього онлайн-заходу).
Заходи організовуються ГО Агенція сталого розвитку «Хмарочос» та Кафедрою журналістики в рамках проєкту «МедіаРеВізія» (проєкт «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», що виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольств США та Великої Британії, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси).
П’ять команд від 20 бібліотек-філій бібліотечної системи у грудні взяли участь у Форум-майстерні взаємодії громади, влади, поліції та бізнесу «Амбасадори безпеки». Тема першого дня – як розбудовувати діалог у громаді задля безпеки. Учасники розглянули питання взаємодії громади та поліції на засадах рівноправного партнерства, познайомилися з проєктами, які втілюється за філософією community policing. Дієві безпекові ініціативи – тема другого дня Форум-майстерні. Вікторія Поліщук – завідувачка відділом ІМР виступала на форумі та поділилася досвідом втілення ініціативи «600 флікерів». Ідея, що втілилися у партнерстві з проєктом «Безпека для малюків» та Програмою «Активні громадяни», Пластикс-Україна та Агенцією сталого розвитку «Хмарочос».
Ця подія є стартом річної програми «Амбасадори безпеки», яку бібліотекарі системи будуть втілювати у 2021 році. Програма підтримана в рамках Канадсько-українського проєкту розвитку поліції (CUPDP) коштом уряду Канади через Міністерство закордонних справ Канади. Мета програми: підвищувати безпекову свідомість жителів Кіровоградської області та міста Кропивницького, популяризувати використання світловідбивних елементів та активізувати людей задля посилення безпеки дорожнього руху у своїй громаді через ініціативи та інструменти участі.
Завідувачка відділом інноваційно-методичної роботи активно долучалася до конференцій та навчань від Української бібліотечної асоціації. На ІХ Львівському міжнародному бібліотечному форумі обговорювали дистанційні послуги бібліотек в умовах карантину. У форматі печа-куча представники різних українських бібліотек ділилися досвідом креативних дистанційних послуг, їх створенням, труднощами та досягненнями. Вікторія Поліщук розповідала про записи подкастів, використання сервісів для створення інтерактивних виставок, вікторин, ігор, мап та інших бібліотечних форм. Також долучилася до Щорічної конференції УБА «Українська бібліотечна асоціація – виклики, дії, рішення» та Онлайнової ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Стратегії розвитку бібліотек: від ідеї до втілення».
Наприкінці року молоді працівники бібліотечної системи та учасники клубу молодого бібліотекаря «BOOKлідер» взяли участь в хакатоні ідей «Тиха вечірка в бібліотеці». У 2020 році Всеукраїнська акція «Тиха вечірка» була відмінена у зв’язку з пандемією коронавірусу, тому організатори (Луганська ОУНБ) вирішили зібрати бібліотечну молодь та всіх, хто проводив або хоче провести вечірку для обговорення майбутніх дій. Результатом онлайнового хакатону ідей стало рішення провести «Тиху вечірку» влітку 2021 року у «гібридному форматі з фішечкою», тобто одночасно онлайн та надворі просто неба з дотриманням карантинних умов. Бібліотечна система двічі проводила в себе вечірку, тому плануємо долучитися і наступного року.
Загалом протягом 2020 року бібліотекарі активно займалися самоосвітою. Більшість бібліотекарів системи пройшли навчання на платформі «Дія. Цифрова освіта» та склали тест на цифрову грамотність «#Цифрограм». Оскільки всі філії МЦБС працюють за державним проєктом та навчають користувачів цифрової грамотності, бібліотекарі постійно підвищують рівень своїх компетенцій та проходять освітні серіали. Брали участь у різноманітних вебінарах («Участь в екологічній акції The Great Global Cleanup», «Навички стресостійкості для бібліотекарів»), онлайн-майстернях («Створення stop motio video»), прямих ефірах («Як писати смачні анонси та релізи», «Осінні посиденьки з Наталією Стегній на тему неформальної освіти та ігрофікації»).
Також бібліотекарі навчалися на платформі «ВУМ», де розміщено два масштабних бібліотечних дистанційних курси «Бібліотека – відкритий публічний простір» та «Бібліотеки у досягненні цілей сталого розвитку», розроблені Українською бібліотечною асоціацією.
Протягом 2020 року бібліотеки долучалися до навчань, організованих ОУНБ ім. Д. Чижевського: вебінари «Інтернет-ресурси для створення вікторин, опитувань і тестів з екологічної тематики», «SMM для бібліотек досвід роботи в соціальних мережах», «Соціальні мережі в роботі бібліотекаря: теорія і практика», «Національно-патріотичне виховання користувачів: з досвіду роботи відділів ОУНБ ім.Д.І.Чижевського», обласний методичний семінар «Бібліотекар Кіровоградщини» за темою «Інновації в діяльності бібліотек», онлайн-конференція «Інновації у напрямку роботи з книгою». КОБЮ ім. Є. Маланюка проводила: вебінар «Чат-бот для бібліотечних сторінок», семінар-практикум «Трансформація діяльності бібліотек у реаліях сьогодення», обласну скайп-школу «Google-форми в роботі бібліотекаря».
Еще статьи...
Страница 1 из 7