21 лютого 2013 року в Кіровоградській центральній міській бібліотеці пройшов флеш-семінар "Креативна бібліотека" для завідуючих філій та головних бібліотекарів.

Завдання флеш-семінару - згенерувати якомога більше професійних ідей, обмінятися способами розв'язання складних питань із особистої практики.

Флеш-семінар має загальні моменти з "мозковим штурмом": отримати якнайбільше задумів. Але якщо мета "штурму" - допомогти учасникам "розкувати" свідомість і підсвідомість, стимулювати уяву, щоб отримати оригінальні ідеї, то мета флеш-семінару - це можливість поширення свого, особистого досвіду.

Сьогодні дуже популярні слова "креативність", "креативний".

Креативність - (лат. creatio - створення) - творча, новаторська діяльність

Креативна людина не тільки висуває ідеї, але й доводить їх до конкретного практичного результату.

На флеш-семінарі мова йшла про те, як бібліотекарю стати креативним.

Для початку провели тренінг з креативності, який складався з декількох цікавих вправ. Одна з них мала назву "Суперскріпка". Треба було визначити всі способи використання канцелярської скріпки. Варіантів було близько сорока.

Не менший інтерес викликала вправа "Друдли". Друдли - це графічні головоломки, які не мають однозначної відповіді. Учасники семінару приємно вразили своєю оригінальністю.

Для проведення вправи "Шалений генетик" необхідні чистий аркуш паперу і фломастери. Треба намалювати щось, що поєднує у собі якнайбільше ознак усіх відомих звірів. Мета вправи - вбити будь-які зародки логіки й здорового глузду, зробивши акцент на креативності.

Переміг малюнок "Страусокорова" завідуючої відділом центральної дитячої бібліотеки, яка знає, як розв'язати проблему забезпечення продовольством у майбутньому.

Від тварин перейшли до архітектури. Вправа має назву "Божевільний архітектор".

Уявіть, що вам, як архітектору, замовили проект будівлі. Але замовник виставив 10 обов'язкових вимог. Це обрані слова, вони на дошці. Наприклад, "апельсин" - і дах вашого будинку мусить бути помаранчевим, "тарілка" - зробіть круглі вікна і т.д. Малюючи на папері, одночасно уявіть, як це може бути у житті.

Під час вправ учасники декілька разів ділилися на команди. Для цього використовувалися різні способи. Один з них - за допомогою квітів.

Наступною темою флеш-семінару став "Сторітеллінг". Для бібліотек, що вирішили зайнятися сторітеллінгом, це яскравий шанс показати себе. Сторітеллінг можна доповнювати фотографіями, картинками, музикою, відео. Це вже цифровий сторітеллінг, він триває одну-дві хвилини і репрезентує якусь одну точку зору.

Прикладом яскравого сторітеллінгу є блог філії №21 Кіровоградської МЦБС "Країна Читайликів". Це вже створений цілий світ, ціла країна зі своєю картою, своїми островами, материками і горами. Дану казку варто продовжувати в наступних статтях-постах, використовувати на масових заходах, концепції цієї дотримуватись у дизайні приміщення. Ідея дуже приваблива.

У сторітеллінгу основне - родзинка, цікава ідея, що звертається до емоцій читачів-слухачів. І, звичайно, не варто перевантажувати свою історію деталями. Отже, пропозиції по використанню сторітеллінга у роботі бібліотек: блог, сайт, соціальні мережі, статті в ЗМІ, масові заходи, спілкування зі спонсорами та депутатами.

Ми розпочали свій сторітеллінг створенням історії "Жила-була бібліотека". Всіх учасників флеш-семінару розділили на дві команди, кожна з яких за певний час повинна створити оригінальну історію (не більше десяти речень). Пропонувалося поексперементувати з різними жанрами: казка, детектив, любовна історія.

Найбільше сподобалася розповідь "Про Бібліотеку і Бібліоміст". http://www.facebook.com/bibliomist?ref=ts&fref=ts

Ще однією цікавою темою флеш-семінару став "Фрирайтинг"

Фрирайтинг - це занурення у вільний потік слів, мета якого - подолати бар'єри і фільтри внутрішнього цензора

Спектр застосування цієї техніки дуже широкий, від розвитку креативності до підвищення якості текстів. Учасникам семінару було запропоновано протягом п'яти хвилин писати про все, що хочеться, а після цього вибрати в тексті найбільш цікаві думки та ідеї.

До теми "Інфографіка" ми вже зверталися на попередніх заняттях з підвищення кваліфікації. На флеш-семінар всім філіям було запропоновано виконати домашнє завдання: намалювати сюжет відомого твору у вигляді графіків чи діаграм. Ось що вийшло:

Коли є ідеї, можна удосконалювати свої знання. На семінарі присутніх познайомили з простими онлайн-редакторами, за допомогою яких можна створювати інфографіку улюблених книг.

Спеціалісти відділу інноваційно-методичної роботи підготували слайд-презентацію, присвячену креативному досвіду зарубіжних колег.

 

Закінчився захід інтелектуально-дискусійною дуеллю "Що таке некреативна бібліотека".

Про те, що флеш-семінар був вдалим і корисним, свідчать позитивні відгуки учасників та їх натхнення обличчя.

Хорошого настрою додала кава-брейк.