Підвищення кваліфікації

Сортуй сміття - бережи природу!

15.08.2022 11:07

Сортування сміття – питання відповідального ставлення людини до природних ресурсів. Щоденно ми перетворюємо нашу планету на величезне сміттєзвалище. Що робити, аби виховати у дитини дбайливе ставлення до навколишнього середовища? Як залучити дітей до сортування сміття? Як правильно сортувати відходи? Які відходи ми можемо сортувати вдома? Ці та інші питання обговорили бібліотекарі філії №4 з учасниками вуличних активностей «Граємо у Еко-Мемо». «Еко-Мемо» - цікава настільна гра, яка допомагає прокачати вміння сортувати відходи. У ігровій формі діти дізналися про те, що можна, а що не можна сортувати до контейнерів, які відходи підлягають переробці, як маркуються контейнери для вторсировини.

Дякуємо розробниці екологічної гри «Еко-Мемо» Наталі Стегній та Агенції сталого розвитку «Хмарочос» за чудовий подарунок бібліотеці, який сприятиме поширенню ідей екосвідомості серед читачів, розвине їх екологічну культуру і мислення.

 

Підвищення кваліфікації 2020

19.01.2021 12:08

Бібліотечна система Кропивницького поставила перед собою на 2020 рік грандіозну мету – стати брендом міста. Під час семінару «Бібліотечний ребрендиинг», який пройшов на базі Центральної міської бібліотеки у січні, розбиралися з поняттями «бренд» та «ребрендинг», їхніми складовими, та як це все стосується бібліотек. Участь у навчанні взяли завідуючі філій Міської централізованої бібліотечної системи міста Кропивницького. Обговорювали шляхи просування бренду, майданчики для комунікації з читачем та створення іміджу в інтернеті. Визначили основні помилки при створенні та ведені сторінок у соціальних мережах.

Важливою складовою будь-якого бренду є його візуальна складова, яка включає в себе логотип, колірну палітру, типографіку та корпоративний стиль. Чи може мати, а головне чи потрібна візуальна айдентика бібліотеці? Бібліотека, так само як будь-яка компанія, має бути впізнаваною та вирізнятися з-поміж інших. Відтак для успішної роботи, для залучення нових користувачів та партнерів, співпраці з журналістами бібліотеці потрібно мати свій унікальний стиль. Створити його не просто, особливо без необхідних навичок і знань дизайнера та маркетолога, однак можливо.

Бібліотекарі МЦБС у лютому освоювати непросту тему брендування під час лабораторії «Візуальна айдентика: створюємо фірмовий стиль». Не просто говорили про візуальну айдентику, а й спробували створити її елементи: логотипи, аватарки та обкладинки для бібліотечних сторінок у фейсбуці. Також освоювали безкоштовні графічні онлайн-редактори та програми для створення логотипів. Результатом навчань стали оновленні сторінки (аватарки та обкладинки) у соціальних мережах, які бібліотекарі створили самі.

Хоча офлайнові заходи були скасовані, бібліотекарі системи продовжували навчатися. В умовах віддаленої бібліотечної роботи бібліотекарі мали прекрасну можливість бути постійно на зв'язку, спілкуватися та навчатися. Працівники відділу інноваційно-методичної роботи проводили дистанційні заняття та записували відеоматеріали. Основна тематика була присвячена особливій ролі соціальних мереж в умовах карантину, адже завдяки ним, бібліотеки не зникають з поля зору користувачів.

Для покращення роботи бібліотекарів системи в умовах карантинних обмежень завідувачка відділу ІМР Вікторія Поліщук розробила методичні поради «Переформатування професійної роботи» та методичні рекомендації «Як організувати захід онлайн».

У травні для бібліотек МЦБС Агенція сталого розвитку «Хмарочос» провела онлайн-тренінг «Проєктний менеджмент» по підготовці проєктних заявок за програмою «Активні громадяни» від Британської Ради. Бібліотекарі навчалися оформлювати заявки за «теорією змін», вивчали SMART-аналіз як інструмент для написання проєктів та розглядали складні моменти, які можуть стати причиною відмови грантодавця. Отримали практичні рекомендації щодо планування часу та розподілу командних обов’язків під час реалізації проєктів, використовуючи діаграму або ж таблицю Ганта.

Навесні 2020 року Міська централізована бібліотечна система пройшла конкурсний відбір та стала учасницею міжнародного проєкту «Твори культуру: бібліотечні інноваційні послуги», що реалізується Українською бібліотечною асоціацією за підтримки Європейського Союзу за програмою House of Europe. Протягом літа працівники МЦБС пройшли сто годин навчань методиці «Дизайн-мислення у бібліотеці» від тренерів з Данії та України і в рамках проєкту почали реалізовувати інноваційну послугу.  Спільно з партнерами студією фото та відеозйомки «FrameStudio» розробили безкоштовний онлайн-курс «Предметна зйомка для хобі та бізнесу». Онлайн-курс для початківців складався із 4-х модулів, присвячених предметній зйомці, обробці фотографій, просуванню продукту в соцмережах та створенню фотобоксів. Дистанційне навчання включало в себе прямі ефіри, навчальні матеріали, домашні завдання та ін. Також, в рамках проєкту, бібліотекарі впровадили ще одну інноваційну послугу «Фотолабораторія»: мініфотостудія, де за допомогою фотобоксів та фотоапарату/телефону бібліотекарі допомагають робити знімки handmade виробів майстрів. Бібліотекарі дають консультації щодо реєстрації у соцмережах, допомагають обробити фотографії та розміщувати їх у Instagram, Telegram та Facebook.

Для учасників проєкту та членів УБА було розроблено додаткові курси з жовтня по грудень. Курс «Культурні та креативні індустрії для бібліотекарів» включав в себе чотири вебінари та цикл вебінарів на тему «Психологічні нюанси бібліотечної роботи».

Бібліотекарі системи взяли участь в онлайновій конференції «Бібліотеки в умовах пандемії COVID-19» від Української бібліотечної асоціації та Українського інституту книги. В програмі конференції було три сесії: «Безпека користувачів та бібліотекарів: умови виходу з карантину», «Сервіси бібліотек у дистанційному режимі» та «Процедури відбору, придбання та розподілу книжкової».

Влітку бібліотекар коворкінгу «Запасний вихід» Ірина Хоменко взяла участь у ІІ Міжнародній науково-практичній інтернет-конференції «Інтеграція освіти, науки та бізнесу в сучасному середовиші: літні диспути». В збірці конференції була опублікована її стаття «Роль гри у навчанні іноземних мов дітей у малих групах», де бібліотечна вчителька Ірина Хоменко ділилася своїм бібліотечно-педагогічним досвідом викладання  англійської мови та власними методичними напрацюваннями.

Також взяла участь у ІХ Міжнародній науково-практичній конференції «Сучасна наука: проблеми та інновації», що відбувалась онлайн з локацією у Стокгольмі, Швеція. В матеріалах конференції була опублікована стаття Ірини Хоменко «Дидактичні тематичні ігри для дітей у малих групах на заняттях з іноземних мов».

Наприкінці серпня бібліотекар коворкінгу навчалася у Х Всеукраїнській онлайн-школі бібліотечного журналіста за темою «Мультиплатформна бібліотечна журналістика. Інстаграм: базові навички», опанувала курс обсягом 56 годин (навчальні модулі, лекції, тести) та виконала практичне завдання, і отримала сертифікат. Результатом навчання у школі стало відкриття сторінки коворкінгу «Запасний вихід» у Інстаграмі та створення постійних рубрик: «Яскраві моменти бібліотеки», «Книга рулить!», «Бібліотечні англомани».

Молодіжна секція УБА 22 жовтня провела онлайнове мережування молодих бібліотекарів Української бібліотечної асоціації. Говорили про роботу бібліотек в умовах карантинних обмежень. Під час першої сесії виступали молоді бібліотекарі, представники дружніх бібліотечних асоціацій Словенії, Литви, Польщі та Білорусі. Ділилися своїм досвідом роботи під час коронавірусної пандемії. Під час другої більш неформальної сесії «Україно, прийом! Друже, як справи?» бібліотекарі з усієї України говорили про виклики та можливості, які відкрилися перед бібліотечними фахівцями під час карантинних обмежень. Насамперед ділилися дистанційними бібліотечними послугами та онлайн-проєктами.

До онлайнового мережування долучилися молоді бібліотекарі Міської централізованої бібліотечної системи міста Кропивницького, які у другій сесії розповіли про власний досвід роботи під час карантину.

У бібліотечній системі Кропивницького провели онлайн-презентацію гри «Рецепт демократії» у співпраці з ГО «Громадськими ініціативами України». До заходу долучилилося близько тридцяти учасників, які детальніше познайомилися з елементами гри, її правилами, особливостями проведення.

Гра розроблена норвезькою організацією «Rafto Foundation for Human Rights» і широко використовується у багатьох країнах. Сенс гри полягає в тому, що потрібно створити «пиріг, або Cake англійською» демократичної держави. Спочатку зібрати інгредієнти, що притаманні державному управлінню та побудувати національну ідентичність. Потім додати елементи демократії. У МЦБС є два примірники гри, які бібліотеки будуть використовувати для проведення заходів, присвячених розвитку демократичного суспільства, лідерства, співпраці органів місцевого самоврядування та органами державної влади.

Працівники відділу інноваційно-методичної роботи МЦБС міста Кропивницького та бібліотекарі Центральної міської бібліотеки, філій 16 та 19 взяли участь в онлайн-академії за проєктом «МедіРеВізія» аби навчатися протидіяти фейкам, розвивати критичне мислення – власне і своєї громади, розпізнавати маніпуляції у соціальних мережах та ЗМІ, знайомитися з топовими експертами та крутими медіаосвітніми проєктами. Онлайн-академія проходила з 9-21 грудня та включала в себе п’ять двогодинних занять з відомими журналістами та медіатренерами, авторами/авторками молодіжних медіаосвітніх проєктів. Під час першого заняття Вікторія Талашкевич (координаторка ГО «Прес-клуб реформ» та медіаекспертка) говорила про прості кроки до медіаграмотності. Авторка ініціативи «Як не стати овочем» Оксана Мороз навчала інфогігієні у соціальних мережах під час другого заняття. Далі учасники навчалися новинній грамотності та верифікації контенту в журналіста Андрія Богдановича. Наступне заняття було присвячене викриттю фейків та маніпуляцій про коронавірус, на якому Альона Романюк познайомила учасників з інформаційною кампанією «По той бік новин». Останнє заняття було від журналістів «Телебачення Торонто» Олександри Гонтар та Анатолія Остапенка на тему «Як навчати медіаграмотності свою громаду: медіаосвітні рецепти». Після кожного ефіру учасники отримували домашнє завдання. Бонусом для учасників проєкту буде тренерська практика у своїй громаді у січні 2021 року та забезпечення сучасними дидактичними матеріалами, а також сертифікат (за умови проходження навчальної програми у онлайн-академії та проведення медіаосвітнього онлайн-заходу).

Заходи організовуються ГО Агенція сталого розвитку «Хмарочос» та Кафедрою журналістики в рамках проєкту «МедіаРеВізія» (проєкт «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», що виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольств США та Великої Британії, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси).

П’ять команд від 20 бібліотек-філій бібліотечної системи у грудні взяли участь у Форум-майстерні взаємодії громади, влади, поліції та бізнесу «Амбасадори безпеки». Тема першого дня – як розбудовувати діалог у громаді задля безпеки. Учасники розглянули питання взаємодії громади та поліції на засадах рівноправного партнерства, познайомилися з проєктами, які втілюється за філософією community policing. Дієві безпекові ініціативи – тема другого дня Форум-майстерні. Вікторія Поліщук – завідувачка відділом ІМР виступала на форумі та поділилася досвідом втілення ініціативи «600 флікерів». Ідея, що втілилися у партнерстві з проєктом «Безпека для малюків» та Програмою «Активні громадяни», Пластикс-Україна та Агенцією сталого розвитку «Хмарочос».

Ця подія є стартом річної програми «Амбасадори безпеки», яку бібліотекарі системи будуть втілювати у 2021 році. Програма підтримана в рамках Канадсько-українського проєкту розвитку поліції (CUPDP) коштом уряду Канади через Міністерство закордонних справ Канади. Мета програми: підвищувати безпекову свідомість жителів Кіровоградської області та міста Кропивницького, популяризувати використання світловідбивних елементів та активізувати людей задля посилення безпеки дорожнього руху у своїй громаді через ініціативи та інструменти участі.

Завідувачка відділом інноваційно-методичної роботи активно долучалася до конференцій та навчань від Української бібліотечної асоціації. На ІХ Львівському міжнародному бібліотечному форумі обговорювали дистанційні послуги бібліотек в умовах карантину. У форматі печа-куча представники різних українських бібліотек ділилися досвідом креативних дистанційних послуг, їх створенням, труднощами та досягненнями. Вікторія Поліщук розповідала про записи подкастів, використання сервісів для створення інтерактивних виставок, вікторин, ігор, мап та інших бібліотечних форм. Також долучилася до Щорічної конференції УБА «Українська бібліотечна асоціація – виклики, дії, рішення» та Онлайнової ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Стратегії розвитку бібліотек: від ідеї до втілення».

Наприкінці року молоді працівники бібліотечної системи та учасники клубу молодого бібліотекаря «BOOKлідер» взяли участь в хакатоні ідей «Тиха вечірка в бібліотеці». У 2020 році Всеукраїнська акція «Тиха вечірка» була відмінена у зв’язку з пандемією коронавірусу, тому організатори (Луганська ОУНБ) вирішили зібрати бібліотечну молодь та всіх, хто проводив або хоче провести вечірку для обговорення майбутніх дій. Результатом онлайнового хакатону ідей стало рішення провести «Тиху вечірку» влітку 2021 року у «гібридному форматі з фішечкою», тобто одночасно онлайн та надворі просто неба з дотриманням карантинних умов. Бібліотечна система двічі проводила в себе вечірку, тому плануємо долучитися і наступного року.

Загалом протягом 2020 року бібліотекарі активно займалися самоосвітою. Більшість бібліотекарів системи пройшли навчання на платформі «Дія. Цифрова освіта» та склали тест на цифрову грамотність «#Цифрограм». Оскільки всі філії МЦБС працюють за державним проєктом та навчають користувачів цифрової грамотності, бібліотекарі постійно підвищують рівень своїх компетенцій та проходять освітні серіали. Брали участь у різноманітних вебінарах («Участь в екологічній акції The Great Global Cleanup», «Навички стресостійкості для бібліотекарів»), онлайн-майстернях («Створення stop motio video»), прямих ефірах («Як писати смачні анонси та релізи», «Осінні посиденьки з Наталією Стегній на тему неформальної освіти та ігрофікації»).

Також бібліотекарі навчалися на платформі «ВУМ», де розміщено два масштабних бібліотечних дистанційних курси «Бібліотека – відкритий публічний простір» та «Бібліотеки у досягненні цілей сталого розвитку», розроблені Українською бібліотечною асоціацією.

Протягом 2020 року бібліотеки долучалися до навчань, організованих ОУНБ ім. Д. Чижевського: вебінари «Інтернет-ресурси для створення вікторин, опитувань і тестів з екологічної тематики», «SMM для бібліотек досвід роботи в соціальних мережах», «Соціальні мережі в роботі бібліотекаря: теорія і практика», «Національно-патріотичне виховання користувачів: з досвіду роботи відділів ОУНБ ім.Д.І.Чижевського», обласний методичний семінар «Бібліотекар Кіровоградщини» за темою «Інновації в діяльності бібліотек», онлайн-конференція «Інновації у напрямку роботи з книгою». КОБЮ ім. Є. Маланюка проводила: вебінар «Чат-бот для бібліотечних сторінок», семінар-практикум «Трансформація діяльності бібліотек у реаліях сьогодення», обласну скайп-школу «Google-форми в роботі бібліотекаря».

 

Підвищення кваліфікації 2019

19.01.2021 12:05

Для підвищення кваліфікації працівників бібліотек спеціалісти відділу інноваційно-методичної роботи проводили різнопланові заходи: семінари, практикуми, майстер-класи, тренінги, лабораторії, надавали всебічну підтримку в самонавчанні та запрошували спеціалістів різних галузей для обміну досвідом.

Для освоєння інноваційних методів створення заголовків книжкових виставок, афіш заходів, презентацій та фотоколажів було проведено два майстер-класи. Бібліотекарів навчали працювати в безкоштовному онлайн додатку «Canva», який дозволяє втілювати в життя безліч дизайнерських задумів, при цьому не порушуючи авторське право. Учасники навчання закріплювали знання практичними заняттями та створювали бібліотечні анонси.

Ще один майстер-клас «Інноваційні методи краєзнавчої роботи» був проведений на базі бібліотеки-філії №9.Ознайомилися з нетрадиційними формами краєзнавчої роботи, які використовують у своїй роботі бібліотеки системи, та новими ігровими формами туристичного краєзнавства, які поєднують інтелектуальну складову із фізичним навантаженням: геокешинг, геотатінг та геокрос. Працівники бібліотеки-філії №9 разом з відділом інноваційно-методичної роботи провели для учасників заходу геокешинг. Це пошук схованок або розв’язування загадок із використанням GPS, де команди, виконавши завдання, отримували координати наступного сховку. Бібліотеки-філії №18 та №21 після майстер-класу вже використали таку ігрову форму як бібліокешинг, що засвідчує користь подібних навчань.

Про роботу центрів неформального спілкування говорили під час семінару «Діяльність бібліотечних клубів», який проходив на базі бібліотеки-філії для дітей №21. Працівники бібліотек розповідали про секрети успіху найбільш креативних клубних об’єднань, які діють при їхніх книгозбірнях: театр книги, сімейно-пошуковий клуб, арт-студія, чоловічий клуб за інтересами. Спеціалісти відділу інноваційно-методичної роботи дали корисні поради щодо створення та функціонування молодіжних клубів та просторів при бібліотеках. Головний бібліотекар Центральної бібліотеки для дітей розповіла про діяльність дитячих клубів та гуртків, головної метою яких залишається залучення дитини до читання та активного користування послугами бібліотеки. Важливо. Діяльність усіх клубів за інтересами спрямована на те, щоб розширити горизонти пізнання, а бібліотека саме те місце, де можна знайти цікавих співрозмовників, поспілкуватися невимушено, реалізувати свої таланти. Саме для людей похилого віку бібліотечні клуби є таким особливим місцем.

Надзвичайно корисним став практикум «Особливості створення та ведення електронного каталогу», який провели працівники відділу організації і використання бібліотечного фонду. Під час практикуму були проведені практичні заняття зі створення нової бази даних, введення монографічного опису видання, обміну даними між різними базами. Бібліотекарі системи навчалися використовувати пошукові можливості електронного каталогу та працювати з дублетною інформацією.

Важливим напрямком роботи МЦБС є формування екологічного світогляду читачів. Саме екологічній темі була присвячена лабораторія інновацій «Бібліотека №16 – майданчик екологічного виховання», яка проходила на базі цієї книгозбірні. Працівники бібліотеки ділилися з учасниками лабораторії досвідом роботи в проекті «Зелена бібліотека», розповідали про єдиний в місті «готель домашніх тварин» та проводили практичні еконавчання: «Це треба знати: забруднювачі-довгожителі» та «Екологічний ерудиціон». Завершилася лабораторія екскурсією Озерною Балкою, де багато природніх джерел та чудова природа.

Питанню створенню сучасного бібліотечного обслуговування, який базується на принципах інклюзії, був проведений круглий стіл «Бібліотечна інклюзія: соціальна адаптація дітей з особливими потребами», учасники якого ділилися досвідом роботи у цьому напрямку. Обговорювали особливості співпраці книгозбірень та інклюзивних центрів та труднощі, з якими доводиться стикатися.Працівники центральної бібліотеки розповіли про роботу літнього читального залу з дітьми з інвалідністю. Бібліотека-філія №8 організовує активне дозвілля для дітей з вадами слуху, які є постійними читачами цієї книгозбірні. Для них було придбано окуляри віртуальної реальності, які допомагають краще пізнати навколишній світ. Завідувачка бібліотеки-філії №1 розповіла про перешкоди, які стоять на шляху співпраці з інклюзивно-ресурсними центрами. А завідувачка бібліотеки-філії №12 ділилася активною спільної роботою з Центром комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю. У круглому столі взяла участь педагог цього центру Людмила Дряпак, яка презентувала діяльність їхнього закладу. Обговорили також досвід колег з Херсонської обласної бібліотеки, на базі якої створено перший в Україні інклюзивний театр «Звичайна роль – особливий актор», у якому беруть учать діти з розладами аутистичного спектру, діти з синдромом Дауна та їхні батьки.

Для учасників заходу було підготовлено декілька практичних вправ, які допомагають краще зрозуміти людей з інвалідністю. Учасники зауважили, що бібліотекарі не отримують у повній кількості необхідних знань та навичок роботи з цього питання, тому потрібно займатися самоосвітою, вивчати досвід інших книгозбірень та ділитися власним.Адже одним із головних завдань бібліотек – створити максимально комфортну обстановку для своїх особливих читачів і забезпечити умови для рівного та вільного доступу до інформації.

Також протягом року були проведені: бібліоекспедиція «Підсумки 2018: плюси і мінуси роботи МЦБС», практикум «Актуальні питання успішного функціонування дитячих бібліотек», семінар-нарада «Планування: пошук оптимальних варіантів», година професійних порад «Успішні бібліотечні програми», день обміну досвідом «Вуличні форми масової роботи», тренінги «Робота з графічним редактором» та «Основні функції та можливості електронних таблиць», круглий стіл «Інформаційний розвиток бібліотек».

Активно брали участь у підвищені кваліфікації члени клубу молодого бібліотекаря «Bookлідер», які долучалися не лише до локальних, а й всеукраїнських навчань. Вікторія Поліщук взяла участь у VІ Зимовій школі молодих бібліотекарів УБА, яка проходила в лютому у селі Ізки Закарпатської області. Прогресивна молодь з різних куточків України приїхала на навчання аби вдосконалити та розширити свої знання та навички у професійній сфері. Головна тема занять – професійні комунікації. На запланованих навчальних тренінгах учасники детально обговорювали комунікативні зв'язки бібліотек з різними категоріями користувачів і громадськістю, говорили про створення комунікаційної політики, проводили паралелі між «за» і «проти» у просуванні бібліотек у соціальних мережах Facebook, Telegram та Instagram, плавно перехолили від теоретичних до практичних завдань у досягненні поставлених цілей. Протягом всіх навчальних днів, після закінчення тренінгів, команди, на які було поділено учасників, отримували додаткові домашні завдання згідно опрацьованих тем. Кожному з учасників навчання на школі додало нових ідей до самореалізації, насамперед, себе як особистості, а також, як професіонала бібліотечної справи. Результатом цього навчання стала співпраця з Молодіжною секціє УБА та координація всеукраїнської акції «Тиха Вечірка» у Кропивницькому.

Членкиня клубу Марія Комишан взяла участь у IV Міжнародному форумі молодих бібліотекарів, який проходив у квітні в Харкові. Ключова тема форуму – «бібліотека: перезавантаження».Форум відвідали молоді фахівці бібліотечної справи з різних куточків України та колеги з трьох країн – Білорусі, Латвії, Румунії. Захід пройшов у приміщенні Навчально-бібліотечного комплексу Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого у місті Харків.

У квітні в Кропивницькому проходив базовий тренінг за програмою «Молодіжний працівник», у якому взяли участь члени клубу. Це унікальна програма, яка дає можливість підвищити професійний рівень державних службовців, працівників культури, громадських об’єднань, які працюють з молоддю.

Олена Холоденко, бібліотекарка філії №8, взяла участь у семінарі з інформаційної та медіаграмотності, який був проведений спільним зусиллям Української бібліотечної асоціації та Goethe-Institut в Києві. На розгляд було обрано досить актуальну на сьогоднішній день тему: «Плагіат у суспільстві. Роль бібліотеки у формуванні доброчесної спільноти».

Із 7 по 11 жовтня у Національній бібліотеці України ім. Ярослава Мудрого у Києві була проведена VII Всеукраїнська школа методиста, у якій взяла участь завідувачка відділу інноваційно-методичної роботи МЦБС міста Кропивницького Вікторія Поліщук. Тема цьогорічної школи: «Сучасна публічна бібліотека: виклики, можливості, досягнення».Протягом п’яти днів працівники методичних відділів брали участь у професійних дискусіях, семінарах та тренінгах, обмінювалися досвідом. Розглядали практичні питання організації бібліотечного обслуговування відповідно до Державних соціальних нормативів, сучасні акценти в неформальній освіті бібліотечних фахівців, зовнішні та внутрішні виклики кадрового менеджменту та вимірювання якості бібліотечної діяльності.

На базі центральної бібліотеки МЦБС відбувся тренінг за програмою «Active Citizens» при підтримці Британської Ради, у якому взяли участь бібліотекарі системи. Завдяки фасилітаторкам програми Ірині Ткаченко та Анні Ліщині учасники навчалися краще розуміти себе та потреби своєї громади, працювати в команді для отримання кращого результату, шукали шляхи вирішення локальних проблем, отримали практичні навички заповнення грантових заявок. Познайомилися з успішними проєктами нашого міста: «Баба Єлька» та «Світлячки». Кожен учасник тренінгу отримав можливість взяти участь у конкурсі міні-грантів від Британської Ради.

Бібліотекарі системи взяли участь у «Майстерні агентів культурних змін», яка стала платформою для обміну досвідом в реалізації культурницьких проєктів та ініціатив між громадами-партнерами Програми DOBRE, майданчиком для навчання у сфері культурного менеджменту, простором для мережування і спільнодії у сфері культури.

Працівники бібліотек системи протягом року брали участь в навчаннях, які організовували обласні бібліотеки, а саме: обласний семінар-практикум «Бібліотека для молоді: формати, неформати, платформи можливостей», семінар «Краєзнавчий туризм у бібліотечному форматі», скайп-школа «Молоді – про культурні права», тренінг «Проектно-грантова діяльність закладів культури як фактор розвитку громади», вебінари «Штучний інтелект – технології формують майбутнє», «Публічна бібліотека та краєзнавчий туризм: сучасні аспекти діяльності бібліотек», «Ігри в бібліотеках». Такожспеціалісти відділу інноваційно-методичної роботи долучилися до тренінгу «WOA on the GO», який проходив на базі ОУНБ ім. Д. Чижевського.

   

Підвищення кваліфікації 2018

10.10.2018 14:01

У 2018 році працівники відділу інноваційно-методичної роботи організували низку заходів для підвищення кваліфікації бібліотечних спеціалістів. Це семінари, практикуми, тренінги, майстер-класи, лабораторії досвіду, конкурси тощо.

Цікаво пройшло засідання круглого столу «Інформаційно-комунікаційна діяльність бібліотек»:

  • Бібліотека як комунікаційна система
  • Бібліотека як елемент інформаційного простору
  • Інформаційно-комунікаційні технології (слайд-презентація)
  • Інтернет – засіб міжкультурної комунікації Завідуюча бібліотеки-філії №1 Кононенко К.В.
  • Основи роботи бібліотеки в соціальних мережах
  • Реклама як складова інформаційно-комунікаційної діяльності бібліотеки
  • Бібліотекар епохи цифр
  • Резерви стійкості бібліотеки
  • Конкурентні переваги бібліотеки

Завершився захід дискусією.

Міський конкурсу «Краща бібліотека 2018 року проводився з метою: стимулювання діяльності бібліотек з просування книги і читання, розкриття і підтримки творчого потенціалу персоналу, утвердження сучасного іміджу бібліотеки, демонстрації досягнень, кращих інновацій, ідей, що сприяють ефективній роботі.

Завдання конкурсу:

  • активізація діяльності бібліотек в сфері інформаційно-комунікаційних технологій;
  • освоєння інноваційних методів та технологій у створенні продуктів та послуг;
  • створення моделей сучасних бібліотек, які відповідають потребам місцевої громади;
  • визначення перспективних напрямків розвитку бібліотечного обслуговування;
  • зміцнення регіональних зв’язків між бібліотеками, органами місцевого самоврядування та партнерськими організаціями;
  • організація продуктивного обміну інформацією та поширення кращих нововведень, які мають практичне значення;
  • створення системи підтримки та розвитку читацької культури, духовно-ціннісних орієнтацій та естетичних потреб особистості;
  • розширення видавничої діяльності бібліотек;
  • виявлення та стимулювання творчої ініціативи бібліотечних працівників;
  • підвищення професійної майстерності працівників книгозбірень.

Колектив філії №8 – один з переможців конкурсу

Креатив-лабораторія «Вчимося писати плани і звіти творчо» пройшла в  ЦМБ . Розглянуті наступні питання:

  • Планування - установка на успіх
  • Пріоритетні напрямки діяльності бібліотек на 2019 рік. Обговоримо?
  • Драйвер бібліографічних інновацій
  • Соціальні мережі як спосіб керування репутацією бібліотеки
  • Просування книги і читання серед молоді
  • Ефективне використання безкоштовних комп’ютерних додатків
  • Основні тенденції поповнення та збереження бібліотечний фондів
  • Бібліотечний простір для дітей: інформуємо, радимо, використовуємо
  • Молоді та перспективні

На базі бібліотеки-філії №15 проведено  лабораторію інновацій «Просування книги і читання в нечитаюче середовище». Учасники заходу мали змогу познайомитися з візуальним рядом «Інформаційні лабіринти сучасної бібліотеки», взяти участь у професійному фрістайлі «Нові форми і методи масової роботи», переглянути слайд-консультацію «Мистецтво створювати акції». На відкритому майданчику неподалік книгозбірні бібліотекарі провели стрічкове опитування «Які книги ви б порадили читачам» та флешмоб «Читаємо все! Читаємо всюди». В Бібліотечній  світлиці господині закладу та найактивніші користувачі продемонстрували мистецькі заходи для створення позитивного іміджу бібліотеки. Змістовно пройшов вільний обмін думками «Бібліотека знань чи бібліотека емоцій?». Завершальна рефлексія «На що ви чекали? Що отримали?» стала заключним етапом лабораторії інновацій.

Для покращання видавничої діяльності бібліотекарів був проведений майстер-клас «Видавайте грамотно, редагуйте фахово» на базі центральної міської бібліотеки. Присутні отримали консультацію «Закони читабельності.  12 вимог до видавничої продукції», відеоконсультацію «Верстання буклетів у Microsoft Word», дизайн-поради «Як зробити бібліотечні видання візуально привабливими». Бібліотекарі обмінялися досвідом роботи, прослухали огляд «Видавнича продукція бібліотек області», а потім на практиці спробували відредагувати власні буклети та брошури. Жваве обговорення майстер-класу підтвердило його практичну цінність.

12 квітня 2018 базі на базі центральної міської бібліотеки пройшов практикуму «Використання Google Forms для створення онлайн опитувань». Розглядалися теми:

  • Створення, редагування, форматування
  • Як використовувати Google Форми
  • Типи питань в Google Формах
  • Як дозволити іншим людям редагувати форму

18 жовтня 2018 року на базі центральної міської бібліотеки проведено практикум для бібліотекарів «Проект інформаційної зони бібліотеки», на якому розглядали такі питання:

  • Жахи і мрії бібліотекаря
  • Бібліотечний мерчандайзинг
  • Наші читачі. Самі прийдуть чи заманювати будемо?
  • Організація бібліотечного простору
  • Збудуй свою бібліотеку
  • Креативна книгозбірня
  • Інформаційні стенди бібліотеки
  • Ефективність інформаційних стендів
  • Моя інформаційна зона
  • Кращі інфостенди зі Всесвітньої мережі
  • Проект інформаційної зони бібліотеки
  • Після проведення практикуму я….

Семінар-презентація «Бібліотечний сайт як ефективний засіб реклами і просування бібліотечних послуг» проведено на базі центральної міської бібліотеки 28 березня 2018 рок. Основні теми:

  • Критерії популярності бібліотечного сайту
  • Сайт бібліотеки: створення, ведення та перспективи існування
  • Основні вимоги до сайтів
  • Написання текстів для сайтів
  • Важливість електронного каталогу
  • Електронні каталоги статей
  • Шукаю інформацію
  • Сайт, блог, сторінка в соцмережах
  • Подання інформації на сайт ЦБС
  • Анкетування, обговорення

Змістовно пройшов тренінг на базі філії №18 «Давайте всім розповімо про себе»

Знайомство з візуальним рядом «В пошуках індивідуальності» провели бібліотекарі філії №18. Вони ж поділилися досвідом роботи з організації вуличних акцій, роботи мистецької студії «Веселка». Бібліотекар філії №19 Вікторія Поліщук надала рекомендації від профі «Теле-і радіоінтерв’ю». Цікаво пройшли дискусійні  гойдалки        «Молодіжна бібліотечна зона: за і проти».

Звісно, самоосвіта бібліотекаря дуже важлива,  але система заходів, які пропонуються працівникам бібліотеки фахівці відділу інноваційно-методичної роботи, дозволяють значно розширити орієнтири професіоналізму, відіграють важливу роль, спонукають до творчості і пошуку нестандартних рішень. Вони дозволяють фантазувати, вносити нове в свою повсякденну професійну діяльність.

Участь бібліотекарів у творчих лабораторіях на базі інших філій дозволяє обмінюватися досвідом, переймати або ж пропонувати свої напрацювання колегам, тренінги розвивають здібності до пошуку нових знань, творчості, формують новий світогляд, семінари і практикуми навчають формувати професійні навички, допомагають розглянути з різних кутів ті або інші ситуації, помірковано і добре підійти до їх аналізу, змушують мислити більш прогресивно, навчальні консультації допомагають оволодіти новітніми комп’ютерними технологіями, вчать підходити до практичної діяльності з точки зору професійних надбань і відкриттів.

 

Підвищення фахового та професійного рівня бібліотекарів в 2017 році

01.11.2017 09:40

Визначальними напрямами методичної діяльності можна вважати: методичне консультування; надання практичної допомоги ЦБС; дослідницька діяльність; аналітична робота; підвищення кваліфікації бібліотекарів; вивчення і розповсюдження передового досвіду, інноваційних форм роботи; рекламна діяльність бібліотеки та її послуг, “Паблік рілейшнз”.

Бібліотеки змінюються з нестримним плином часу. Бібліотекарі шукають нові ідеї для оформлення дизайну, щоб користувачам було і зручно, і цікаво в стінах бібліотеки та біля рідного закладу.

Креативними ідеями закордонних колег ділилися працівники відділу інноваційно-методичної роботи під час майстер-класу «Методика організації комфортного середовища», що пройшов у Центральній міській бібліотеці. Маленькі нюанси, з яких виростає глобальна картина дизайну. Це і літери на стінах, вірніше, полички для книг у вигляді літер. Це і хатки-схованки, в яких можна усамітнитися з улюбленою книгою. Це і оформлення залу, використовуючи космічну тему – адже побувати в такій бібліотеці, наче побувати в космосі! Багато важливого та цікавого було на майстер-класі.

Чи важко уявити бібліотеку майбутнього? Якою вона буде та чи буде взагалі? Якими стануть пріоритети її роботи? Помріємо? Саме на Інформаційній годині в центральній міській бібліотеці працівники Кіровоградської МЦБС роздумували над тим, що чекає бібліотеки у майбутньому. Бібліотекарі ознайомилися з прикладами бібліотек майбутнього, що існують вже сьогодні.

Профдебати «Бібліоподіум керівника» відбулися у Центральній міській бібліотеці.

На початку заходу піднімалася тема методики підготовки до професійних дебатів. Торкнулися питань: від чого залежить успіх спікера в дебатах, психологічне самопочуття під час публічного виступу та як добитися впевненості під час виступу. Блок теоретичних знань завершився практичними заняттями, на яких відбулися справжні дебати. Хоча у Інтернету більше переваг перед книгою, група, що захищала інтереси паперової книги, виявилася переконливішою, емоційною та вражаюче прорекламувала книгу.

Програма проведення семінару-адвайзеру «Бібліотекар як читач», проведеного на базі центральної міської бібліотеки в форматі літературного кафе, складалася з: Лекції «Читання - морально-естетичний фактор професіоналізму бібліотекарів»

  • Огляду «Дозвіллєве читання  бібліотекарів у дзеркалі соціологічних досліджень»
  • Відеовернісажу «Літературні асоціації»
  • Бенефісу Ельвіри Малюк «Вона все це прочитала»
  • Книжкового попурі         «Я читаю, ти читаєш, ми читаємо»
  • Презентації з досвіду роботи
  • Бібліотечних гойдалок «Форми просування книги»
  • Практичної гри «Склади довершену рекомендацію»

Творче стажування «Бібліотекар-соціолог» проведене 20 квітня 2017 року на базі центральної міської бібліотеки. Складалося з трьох модулів

  • I модуль         Соціологічне спостереження
  • II модуль       Анкетування
  • III модуль      Інтерв’ю

Завершилося навчання практичною роботою «Метод незакінчених речень», «Метод карикатур» та «Метод псевдоактуальних питань».

Майстер-клас «Як провести бібліотечний урок на відмінно» проведено на базі філії №5. Відбулося знайомство з візуальним рядом «Наша бібліотека – це», консультація «Сучасний бібліотечний урок», обмін досвідом «Інформаційно-бібліографічна робота в філії». Показовий масовий захід         бібліотечний урок-квест «Подорож Книжковим океаном» викликав жваве обговорення.

Фотоконкурс «Один день з бібліотекою» тривав з січня по вересень 2017 року. У ньому брали участь всі філії МЦБС. Переможці визначалися глядацьким голосуванням. Ними стали центральна міська бібліотека, філії 2 та 19.

Відділ інноваційно-методичної роботи робить все для того, щоб всі категорії бібліотечних працівників постійно працювали над підвищенням свого фахового та професійного рівня. Набуті знання працівники бібліотек використовують і впроваджують в практику роботи. Адже кожна бібліотека має свій стиль, творче  кредо, авторитет у читачів, здобутий високим професіоналізмом.

   

Страница 1 из 6