Чи легко бути жінкою? Сьогодні, і взагалі? Кому жити комфортніше – чоловіку чи жінці? І взагалі, чи існують в суспільстві соціально закріплені ролі?

Гендерна рівність означає, що жінки та чоловіки повинні мати однакові можливості, права та обов'язки. Це означає, зокрема, що жінки і чоловіки повинні мати рівні можливості впливати на суспільство і отримувати освіту, а також розділяти відповідальність за домашню роботу і дітей.

Даний огляд рекомендовано широкому колу читачів.

 

Кожна дитина, народжена в Україні, автоматично отримує набір прав та обов’язків, гарантованих їй Конституцією країни. Але чи достатньо вона з ними обізнана?

Про права та обов’язки. Твій довідник з громадянства / Г.К. Булгакова, Д.В. Євдокимов, П.А. Звізда та ін.; за заг. ред. Г.К. Булгакової; іл. М.М. Мохнацької. – Харків: Вид-во «Ранок», 2021. – 64с.

Ця книжка доступно знайомить школярів та школярок із засадами державотворення; пояснює, які права вони мають, хто і чому інколи їх порушує і що робити, щоб себе захистити. Довідник також вчить бути відповідальними та небайдужими до інших людей і долі своєї країни.

Мистецький канон традиційно був «чоловічою територією». Якщо жінки й потрапляли на сторінки історій мистецтв, то радше в ролях моделей, муз, а часом іще дружин або супутниць художників. Але ж майже в усі часи існували й художниці: яскраві, талановиті, відважні, хоч і не завжди рівні серед рівних. Та нині ми знаємо про них надто мало.

Квінн Б. Неймовірні: П’ятнадцять жінок, які творили мистецтво та історію / Бріджит Квінн; пер. з англ. Р. Свято. – К.: ArtHuss, 2018. – 224с. – (UkrainianArtBook)

Бріджит Квінн прагне бодай трохи відновити справедливість. Вона не просто розповідає про улюблених жінок з історії мистецтва – разом з читачами дослідниця ще раз переживає історію власних захоплень і відкриттів, заражаючи своїм ентузіазмом.

Яка драма привела Артемізію Джентілескі у Флоренцію, де вона стала улюбленицею Медичі? Як Аделаїді Лабіль-Жияр вдалося потрапити до Королівської академії і хто змусив її спалити свій найбільший твір? Як мистецтвознавці змінили ставлення до всесвітньо відомої картини, коли дізналися, що її створила жінка? У чому Паула Модерзон-Бекер випередила Пікассо та Матісса?

Це книжка, яка через приватний погляд Бріджит Квінн відкриває нам цілий континент більш або менш знаного мистецтва – мистецтва, яке творили неймовірні жінки.

Доповнює плеяду жінок мистецтва мексиканська художниця Фріда Кало.

Томас, Ізабель Фріда Кало/Ізабель Томас; Іл.: Маріанна Мадріз; Пер. з англ. Т. Щадило. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2020. – 63 с. (Маленькі історії Великих людей).

Вона жила в часі великих змін, яких зазнала не лише Мексика, а й увесь світ, і була дружиною мексиканського художника Дієго Рівери.

Тож якою була справжня Фріда?

На це питання вона шукала відповіді у власних картинах, зокрема десятках автопортретів – таких собі селфі художника. Вона хотіла намалювати свою справжню сутність – не просто зовнішність, а думки, почуття, свій зв’язок з Мексикою.

Це історія про те, як Фріда Кало стала всесвітньо відомою, малюючи картини, на яких відтворювала одне і теж, знову і знову, - себе.

Наступні історії п’ятдесяти жінок та дівчат, які не побоялися кинути виклик цілому світові. Правительки, лідерки думок, мисткині, науковиці, правозахисниці…

Галліган К. Її історія / Катерина Галліган; пер. з англ. О.Ю. Григорович. – Харків: Вид-во «Ранок», 2019. – 112с.; іл.

Чиїсь імена ви чули неодноразово, про інші – дізнаєтеся вперше. Але кожна історія однаково вражає та надихає. Жінки здавна творили історію пліч-о-пліч з чоловіками.

Наприклад, такі, як Клеопатра, постать якої і до сьогодні огорнута міфами.

Шифф Стейсі Клеопатра. Життя / пер. з англ. Є. Бондаренко. – Харків: Вид-во «Ранок»: Фабула, 2021. – 336с.

Ця цариця увійшла в історію розпусною звабницею, супутницею двох видатних римлян – Юлія Цезаря і Марка Антонія. Але історію цієї єгиптянки писали чоловіки. Що про неї може сказати жінка? Стейсі Шифф спробувала по-новому поглянути на життя єгипетської цариці, показати її окремо від чоловіків і визначити, чи помилялись історики минулого.

Це ґрунтовне й цікаве дослідження життя Клеопатри, у якому авторка відокремлює правду від вигадки, а упередження від реальності. І перед читачем постає освічена, неймовірно багата, блискуча жінка, владна правителька великого Єгипетського царства.

А от що  правителька світу моди, про яку ще три чверті століття тому ніхто навіть припустити не міг, що худе, вбоге дівчисько, яке отримало суворе католицьке виховання в монастирі Коррес в Оверні, стане «швачкою із золотими пальцями», а потім – «обличчям ревучих двадцятих»…

Гідель Анрі Коко Шанель / Пер. з фр. О. Колесникова. – Харків: Вид-во «Ранок»: Фабула, 2018. – 320с. – (Серія «Біографія століття»)

Один із найбільш відомих арт-критиків Франції – про жінку, яка створила не тільки нечувані моделі одягу, драпіровок, парфумів, прикрас, але й унікальний стиль, що вплинув на кращих дизайнерів ХХ і ХХІ століть.

Книга Анрі Гіделя спирається на солідний фактичний матеріал: інтерв’ю із сучасниками, документи, публікації, втім, це не документальна оповідь, а добротний роман про Габрієль Шанель, ту саму «Коко», чий вік практично нікому не відомий…

А з чого починалася кар’єра нашої наступної героїні?

Санчес Вегара М.І. Агата Крісті / Марія Ісабель Санчес Вегара; Еліза Мунсо; Пер. з ісп. М. Пухлій. – К.: Видавнича група КМ-БУКС, 2021. – 28с.: іл.

Щовечора мама читала Агаті якусь казку. Дівчинка була така допитлива, що ставила багато запитань, а підрісши сама читала в ліжку до ночі і найбільше їй подобалися детективні романи.

Спалахнула війна, і Агата покинула книжки і зайнялася лікуванням вояків  в шпиталі. Там молода жінка познайомилася з отрутами й токсинами, від яких можна простягнути ноги, чи то пак померти. Спираючись на свої знання, Агата взялася писати оповідання. Вони завжди починалися з якогось дивного вбивства…

А от суперзірка науки, як ви вважаєте – хто?

Томас І. Марі Кюрі / Ізабель Томас; Пер. з англ. Дзвінка Завалій. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2020. – 63с.: іл.

Марі стала першою жінкою, яка отримала Нобелівську премію, відкрила два нові радіоактивні елементи: полоній та радій, і це дозволило боротися з такою недугою, як рак. А ще винайшла термін «радіоактивність». Але відданість фізиці далась науковиці великою ціною і потребувала значних сил…

Так від чого ж залежить ця сила, впевненість дівчини, жінки в собі?

Кей К. Код упевненості для дівчат / Кетті Кей, Клер Шипмен; пер. з англ. Ю. Григоренко. – Харків: Видавництво Vivat, 2020. – 208с.: іл. – (Серія «Книжкова полиця підлітка»)

Це не просто мотиваційна книжка про те, як стати популярною. Авторки зламали Код Упевненості для дівчат і винайшли рецепт, як її можна продукувати самостійно. Гаєчки та гвинтики впевненості, true story, факапи, опитування, жіночі дилеми  та ключі до їх розв’язання – усе, викладене на цих сторінках, ґрунтується на дослідженнях науковців про те, що таке впевненість і як її набути.

Ви не встигнете й оком змигнути, як навчитеся створювати свої Коди Впевненості й наважитеся на те, про що раніше не могли навіть помислити.

Успіхів!