Програма проведення тренінгу  "Третій сектор в Україні. Волонтерство" за проектом  №2009 – 1038"Розвиток і підтримка мережі громадянської освіти в Кіровоградській області"

 

Презентація проекту

Вправа "Павутина"

Мета: знайомство учасників між собою.

Необхідні матеріали: клубок ниток

Хід вправи:

Тренер, починаючи з себе, передає клубок ниток будь-кому з учасників (не випускаючи нитки з рук), та розповідає небагато про себе. Ця процедура продовжується поки клубок не потрапить до всіх учасників. В ході вправи створюється павутина.

Другою частиною є розплутування павутини. Учасник повертає клубок тому, від кого його отримав, при цьому називає ім’я того, кому передає.

Рефлексія: чи вважаєте що сказали про себе все, щоб інші учасники могли вас впізнати якнайкраще? Легко чи важко було про себе розповідати?

Очікування та побажання "Зорепад очікувань"

Необхідні матеріали: стікери

Кожен з учасників отримує стікер. Завдання полягає в тому, щоб написати свої очікування від тренінгу, Після того як всі напишуть, учасники наклеюють свої аркуші на загальний великий аркуш. Тренер зачитує.

Рефлексія: чи важко було виразити свої очікування та побажання? Чому?

Обговорення правил тренінгу у групі

Тренер пояснює учасникам правила тренінгу. Методом мозкового штурму усі разом складають правила для тренінгового заняття. Тренер пояснює, що всі ці правила допоможуть налагодити позитивні відносини в групі.

Основні правила:

-            активність

-            толерантність

-            конфіденційність

-            "зараз і тепер"

-            правило "Стоп"

-            правило "Піднятої руки"

Тренер запитує чи всі згодні з правилами, наголошуючи на тому, що їх необхідно виконувати обов’язково.

1 блок

Лекція "Організації третього сектору"

Що таке третій сектор?

«… все це разом узяте, а ще Червоний Хрест і Рада Ветеранів,  Союз Молоді і клуб садівників-аматорів, асоціація стоматологів і союз любителів бігу, жіноча рада  і багато іншого і є третій сектор. Саме цей сектор суспільства тримається на суспільної діяльності, нею живе,  її підтримує.

Чому саме третій і чому саме сектор?

Уявімо собі коло, розділений на три частини. Ці частини мовою геометрії називаються секторами. Саме так схематично малюють структуру сучасного громадянського суспільства. Весь коло - це наше суспільство.

Перший сектор - державний.

Держава управляє нашим  життям. Вона відповідає за порядок на дорогах і податки, стан економіки,  захист кордонів, виплату пенсій і дотримання конституції. Держава - це перший сектор суспільства. Вона піклується про країну в цілому і населення в цілому, тобто в масі йому складно, практично неможливо, враховувати всі окремі нюанси, пов'язані з окремо взятим громадянином.

Другий сектор - комерційний.

Завдання бізнесу - отримати, розподілити поміж собою і примножити прибуток, І тому бізнес завалює нас товарами і послугами, намагаючись при цьому дійти до кожного, запропонувавши індивідуальний фасон і індивідуальний підхід. Але за гроші. Хочеш - плати. Не можеш - вільний. Інакше бізнес не може - прогорить. Бізнес - це другий сектор суспільства, який турбується  про нас за наші кревні рублі.

Третій сектор - недержавний, некомерційний.

Це об'єднання людей, присутніх разом з доброї волі, щоб допомогти собі і іншим. Це ті, хто не змирився з ситуацією, не чекає манни небесної чи дива, а, об'єднавшись, намагаються самотужки хоч трішечки, але змінити своє життя і життя оточуючих на краще.

Цей сектор ще називають добровольчим, неурядовим, неполітичним, громадським, благодійним, самодіяльним. Він містить у собі величезну кількість як юридично зареєстрованих, так і неформально існуючих об'єднань громадян.

Міні-лекція «Громадські організації Кіровограда»

Вправа "Молекули"

Мета: розминка

Хід вправи: Учасники розходяться по кімнаті. Тренер називає цифру від 1 до 9. Учасники повинні швидко зорієнтуватися і створити групу, в яку входить така кількість людей, яку цифру назвав тренер. Учасники, які не увійшли до груп, вибувають. Так, поступово тренер доходить до 3 учасників і називає цифру 2. Члени групи, які створили пару, виграють.

 

Вправа " Емблема лідерства"

Мета: навчити учасників працювати в командах.

Матеріали: великі аркуші паперу, олівці, фломастери, фарби.

Хід проведення: учасників розбивають на дві групи і дають завдання намалювати емблему лідерства. На обговорення яка буде емблема учасникам дається 3 хв., а потім малюють, не розмовляючи один з одним. Тренер уважно спостерігає, щоб робота виконувалась в тиші.

Рефлексія: чи важко було працювати, не спілкуючись між собою? Як домовлялись? Чи виникали конфлікти? Чи реалізували свій початковий задум в малюнок?

Вправа "Аплодисменти по колу"

Мета: навчити групу працювати злагоджено.

Хід вправи: ведучий говорить: "Ми гарно попрацювали сьогодні, і мені хочеться запропонувати вам гру, в ході якої аплодисменти спочатку звучать тихо, а потім стають все гучнішими та гучнішими". Ведучий починає тихенько хлопати в долоні, дивлячись і поступово підходячи до одного з учасників. Потім цей учасник вибирає наступного з групи, кому вони аплодують уже вдвох. Третій вибирає четвертого і т. д. останньому учаснику аплодує вся група.

 

Вправа "Мандрівка на яхті"

Мета: навчити групу працювати злагоджено, приймати групове рішення.

Хід вправи:

Учасникам дають інструкцію: "Ви дрейфуєте на яхті в південній частині Тихого океану. У результаті пожежі велика частина яхти й вантажу знищена. Яхта повільно тоне. Ваше місце перебування незрозуміле через поломку основних навігаційних приладів. Але відомо, що ви знаходитесь на відстані приблизно тисяча миль на південний захід до найближчої землі. Нижче даний список 15 предметів, які залишилися цілими після пожежі. Крім цього у вас є надувний рятувальний пліт із веслами, який може витримати всю команду. У людей є декілька коробок сірників і п’ять однодоларових банкнот.

Ваша задача – класифікувати 15 предметів згідно до їх значення для виживання. Поставте цифру "один" найважливішого предмета, цифру "два" - у другого за значенням і так далі до "15". На це вам відводиться 5 хв.

Перелік предметів (в дужках зазначені правильні відповіді):

1.        Карта Тихого океану (13)

2.        Рибальська снасть (7)

3.        Секстант (15)

4.        Дзеркало (1)

5.        Дволітрова каністра з дизельним паливом (2)

6.        Свисток-сирена, яка відлякує акул (10)

7.        П’ятилітрова каністра з водою (3)

8.        Протимоскітна сітка (14)

9.        Коробка з "сухим пайком" (4)

10.    Надувний матрац (9)

11.    Маленький транзисторний радіоприймач (12)

12.    20 квадратних метрів непрозорого поліетилену (5)

13.    5 плиток шоколаду (6)

14.    5 пляшок горілки (11)

15.    9 метрів нейлонового канату (8)

Після того, як завершена індивідуальна робота, по ранжуванню, групі дається 15 хвилин для виконання загального завдання – прийти до спільної думки. Перед початком групової дискусії необхідно дати загальні рекомендації для досягнення згоди з меншими витратами:

1.        Уникайте захищати свої судження тільки тому, що вони Ваші. Спробуйте зрозуміти логіку доказів ваших опонентів.

2.        Уникайте змінювати свою думку тільки заради досягнення згоди. Не намагайтеся ухилитися від конфлікту. Підтримуйте тільки ті рішення, з якими Ви можете погодитися хоча б частково.

3.        Уникайте таких методів розв’язання конфлікту, як голосування.

Рефлексія: Яка була атмосфера під час обговорення? Хто був найвпливовішим і до чиєї думки найбільше прислуховувалися? Чому? Чи складно довести правдивість власної точки зору? Чи виникали конфлікти? Як ви їх долали?

2 блок

Повідомлення «Статистика чисельності волонтерів у деяких країнах світу»

Статистика чисельності волонтерів у деяких країнах світу

Канадці посвячують у середньому 191 годину на рік для волонтерської роботи . Це час, еквівалентнй  578тис.місць із повною робочою зайнятістю.

У Ірландії близько 33% дорослого населення нині в є добровольцями. Загальна кількість часу, присвяченого добровольчій діяльності за рік, еквівалентно понад 96тис. місць із повною робочою зайнятістю.

У Південній  Кореї в 2001 р. близько 4 млн. людей присвятили волонтерству понад 451 мільйон годин робочого часу. Економічна вартість волонтерства перевищує $2 млрд. на рік.

У Сполучених Штатах кількість волонтерів-добровольців досягло 56-62% у жінок, які присвячують в середньому 3,4 години на тиждень цьому роду діяльності, і 49% - у чоловіків, які займаються волонтерством 3,6 години на тиждень.

Мозковий штурм «Що робити,якщо..»

Вправа "Маріонетка"

Мета: дати учасникам на власному досвіді відчути як стан повної залежності, так і стан, коли все цілком залежить від тебе.

Хід вправи:

Учасники розбиваються на трійки. В кожній трійці обирають "маріонетку" і 2 "ляльковода". Вправа заклечається в тому, що кожній підгрупі пропонують розіграти маленьку сценку лялькової вистави, де "ляльководи" управляють усіма рухами "маріонеток". Сценарій учасники розробляють самостійно. Після обдумування і репетицій підгрупи по черзі представляють свій варіант вистави.

Рефлексія: Що відчували "маріонетки"? що відчували "ляльководи"? чи легко було підкорятись комусь або відчувати, що від тебе все залежить?

Міні-лекція «Комунікативна компетентність волонтера »

Девоушн "Болото"

Десь, невідомо де, тонув у болоті чоловік. Він репетував так голосно, що вже через п’ять хвилин навколо нього зібрався цілий натовп людей. Всі стояли та розводили руками. Один чоловік з натовпу вирішив допомогти. Він сказав: "Простягни мені руку, і я тебе витягну". Та бідолаха тільки продовжував кричати і тонути далі. А чоловік все просив його подати йому руку. Тоді із натовпу вийшов старець і порадив: "Ти ж бачиш, що він не може простягнути тобі свою руку, простягни ти перший свою…"

Рефлексія: які емоції викликав девоушн? Хто як його зрозумів? Чого він нас вчить?

Вправа "Загальний рахунок"

Мета: налаштування учасників на роботу, формування уміння розуміти та відчувати інших людей.

Хід вправи:

Учасники сідають у коло. Ведучий називає цифру від 1 до 10. учасники, не домовляючись між собою повинні встати. Кількість осіб, які встали, повинна дорівнювати названій цифрі.

Вправа "Європейці, японці, африканці".

Мета: прощання учасників, завершення роботи.

Хід проведення:

Учасникам пропонують утворити коло і розділитись на три рівні частини: "японців", "європейців", "африканців". Потім кожен з учасників іде по колу і прощається з усіма "своїм способом": "японці" кланяються, "європейці" пожимають руку, "африканці" труться носами.